در گفتگوی فولادبان با کارشناس فولادی عنوان شد؛

راهکارهای پیشنهادی یک کارشناس برای رشد تولید فولاد/ نقشه راه صنعت فولاد را چه کسانی باید آماده کنند؟

یک کارشناس فولادی گفت: کمبود انرژی و خودتحریمی‌‌‌ از جدی‌‌‌ترین چالش‌های‌‌‌ فولادی‌‌‌ها در ایران در سال‌‌‌های اخیر بوده که تحقق هدف‌‌‌گذاری‌‌‌های سالانه را سخت کرده است.

علی بیات در گفتگو با فولادبان با اشاره به آخرین وضعیت فعلی تولید فولاد کشور اظهار کرد: در حال حاضر تولید و مصرف فولاد، یکی از مهم‌ترین پارامترها برای توسعه اقتصاد کشورها محسوب می‌شود، این در حالی است که کمبود انرژی و خودتحریمی‌‌‌ از جدی‌‌‌ترین چالش‌های‌‌‌ فولادی‌‌‌ها در ایران در سال‌‌‌های اخیر بوده که تحقق هدف‌‌‌گذاری‌‌‌های سالانه را سخت کرده است.

وی گفت: در واقع کمبود برق و گاز باعث شده برنامه‌‌‌ریزی برای تولید با تردید همراه شود و میزان صادرات کاهش ‌‌‌یابد، ضمن اینکه در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی کشور نبه نظر می‌رسد این چالش در سال‌‌‌های پیش‌‌‌رو جدی‌‌‌تر خواهد شد.

این کارشناس فولادی تصریح کرد: در چشم‌‌‌انداز توسعه ۱۴۰۴ ما باید حدود 55 میلیون تن تولید فولاد در کشور داشته باشیم اما الان به ‌سختی تقریبا 30 میلیون تن تولید در این حوزه داریم. این درحالی است که در کشور کمبود زیرساخت‌‌‌های انرژی، موانع به وجود آمده با قوانین صادرات فولاد و برخی از بخشنامه‌‌‌های خلق‌‌‌الساعه و متناقض از سوی دولت بدون نظر‌خواهی از بخش خصوصی وجود دارد.

بیات معتقد است: عدم توازن در زنجیره فولاد، مجوزهای صادره در رسته‌های مختلف، عدم توجه به برنامه کشورهای رقیب مانند ترکیه و هند و کشورهای عربی، مشکلاتی را برای فولادسازان ایرانی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به چند راهکار برای رشد تولید فولاد در کشور عنوان کرد: با وجود تمام این مشکلات ریز و درشت در صنعت فولاد ایران، عزم جدی دولت و به کارگیری راهکارهای چندگانه و عملیاتی شدن همزمان آنها برای رشد صنعت فولاد ضروری به نظر می‌رسد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تدوین نقشه راه صنعت فولاد با نظر دولت و تولیدکنندگان فولاد، بهبود فضای کسب و کار و تحریک بازار مسکن، ایجاد بستر و زیرساخت‌های مناسب برای صادرات، ایجاد امنیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و اعطای مشوق های صادراتی و مالیاتی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *