کاهش ۱۱درصدی فوتی‌های ناشی از حوادث کار اعلام کرد:

کاهش ۱۱ درصدی فوتی‌های ناشی از حوادث کار

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته با کمک نهادهای ذیربط حوادث کار ۱۴ درصد نسبت به نرخ جهانی کاهش داشت و فوتی‌های ناشی از حوادث کار نیز افت ۱۱ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش فولادبان، علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به چشم‌انداز ایمنی و بهداشت شغلی با محوریت مقاوله‌نامه 155 سازمان‌ بین‌المللی کار، اظهار کرد: براساس قانون کار، حفظ و صیانت از نیروی کار وظیفه وزارت کار است.

وی با بیان اینکه در حوادث حوزه کار کشور در سال‌های قبل حوادث ناگواری داشتیم، گفت: در سال 2023 در شرایط و محیط کار نا ایمن در جهان 340 میلیون حادثه رخ داد که منجر به فوت بیش از 2 میلیون نفر شد. همچنین 160 میلیون بیماری شغلی در جهان وجود دارد که 313 میلیون کارگر درگیر آن هستند.

معاون وزیر کار با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های ایمنی بهداشت موجب کاهش هزینه‌های حوزه حوادث کار می‌شود، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم انسجامی در کار ایجاد کنیم، در دولت سیزدهم آئین‌نامه مقاوله‌نامه به تصویب رسید و ابلاغ شد و سال آینده باید نخستین گزارش خود در این رابطه را ارائه بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های ملی این قانون در آئین‌نامه مصوب بر این تاکید دارد که هر کشور عضو باید با مشورت تشکل‌های کارفرمایی، سیاست‌های بهداشتی و ایمنی را بازنگری کرده و آن‌ها را اعمال کند.

رعیتی‌فرد با بیان اینکه شناسایی خطرات ذاتی و شناسایی، کنترل و حذف خطرات از جمله وظایف وزارت تعاون است، گفت: وزارت کار به عنوان دستگاه صلاحیت‌دار باید در قوانین کار بازنگری‌هایی را انجام دهد، وزارت بهداشت باید برنامه کاهش بیماری‌های شغلی را انجام دهد و سازمان فنی و حرفه‌ای باید برای آموزش نیروی کار برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: همچنین سازمان استاندارد باید بر استانداردهای تولید، ساخت، واردات ماشین آلات، تجهیزات کار و ابزار کار نظارت داشته باشد؛ وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد، آموزش و پرورش،‌ علوم و صدا و سیما جزو دستگاه‌هایی هستند که در این حوزه دارای مسوولیت هستند و باید به آن‌ها عمل کنند.

معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: سال گذشته با کمک نهادهای ذیربط حوادث کار 14 درصد نسبت به نرخ جهانی کاهش داشت و فوتی‌های ناشی از حوادث کار نیز افت 11 درصدی را تجربه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *