فولادبان گزارش می دهد:

اختلاف نظر وزرا به جنگ فولادی تبدیل می شود؟

انتقادات شدید از درخواست جنجالی وزیر راه و شهرسازی برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا با اظهارات مجید عشقی، رئیس سازمان بورس آغاز شد که او به صورت کنایه آمیز از تاثیرات تصمیم‌هایی از روی ناآگاهی به روی بازار سرمایه گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، انتقادات شدید از درخواست جنجالی وزیر راه و شهرسازی برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا با اظهارات مجید عشقی، رئیس سازمان بورس آغاز شد که او به صورت کنایه آمیز از تاثیرات تصمیم‌هایی از روی ناآگاهی به روی بازار سرمایه گلایه کرد و در ادامه با ورود مستقیم وزیر اقتصاد به این ماجرا در پایان هفته، می رود تا این موضوع از اختلاف نظر بین وزرا به جنگ فولادی در دولت تبدیل شود

 داستان چیست؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهر سازی در ریشه یابی عدم موفقیت در اجرای طرح نهت ملی مسکن از گرانی فولاد و سیمان در بورس کالا به شدت انتقاد کرد و خواستار خروج این دو کالا از بورس برای کاهش قیمت مسکن شده است؛ درخواست جنجالی که صدای بورسی ها و برخی وزرای دولت را درآورده است.

مهرداد بذرپاش با بیان اینکه اظهاراتم درباره گرانی فولاد و سیمان در بورس کالا کارشناسی بود، اظهار کرد: نمی‌دانم چرا بورسی‌ها به من و دولت توهین می‌کنند و افراد بورسی در پاسخ به اظهاراتم فحاشی می‌کنند که البته مهم نیست و اشکالی ندارد.

وی با یادآوری اینکه با خروج خودرو از بورس کالا شاهد اتفاقات خوبی در این بخش بودیم و معتقدم این اتفاق برای سیمان و فولاد هم می‌افتد، گفت: چرا باید سیمان و فولاد با قیمت جهانی در داخل فروخته شود؟

وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که دلیل افزایش قیمت میلگرد چیست و چرا فولاد از طریق بورس کالا گران‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تصریح کرد:‌ در پروژه‌های نهضت ملی مسکن قیمت زمین را به صفر رسانده‌ایم و با وجود آنکه نمی‌توانیم دستمزدها را کاهش دهیم اما می‌توانیم در بخش مصالح ساختمانی این کار را انجام دهیم.

واکنش معنادار خاندوزی و عشقی به درخواست بذرپاش

این در حالی است که سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره درخواست وزیر راه و شهرسازی برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به منظور کاهش قیمت مسکن تاکید کرد: وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت با ادامه وضعیت فعلی در خصوص عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا موافق هستند و اگر نیاز به اصلاحاتی هست، در داخل همین چارچوب انجام شود.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که ما در  پایان دهه های  ۸۰ و ۹۰ نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت، به نظام بورس کالا  منتقل شدیم.  دولت فعلا  هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد. البته ما به عنوان وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صمت و بسیاری از  دستگاه‌های اقتصادی مدافع این هستند که اگر  رویه موجود  نیاز به اصلاحی دارد، در چارچوب بورس کالا اصلاحات صورت گیرد.

 

در همین حال، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در واکنش به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد فرصت تامین مالی در کشور دارد و همچنین سازمان بورس برای آموزش ابزارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه آمادگی دارد. گاهی تصمیم‌هایی از روی ناآگاهی، گرفته می‌شود که برای بازار سرمایه مشکل آفرین است؛ از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که سرانجام تصحیح، اما موجب زیان سهامداران شد.

رئیس سازمان بورس اضافه کرد: موضوع تعطیلی بورس کالا در چند سال گذشته همواره مطرح بوده و در چند روز گذشته نیز، بحث خروج سیمان و فولاد از بورس هم مطرح شده است که این مباحث فقط در کوتاه‌مدت به این صنایع، سهامداران و کلیت بازار سرمایه ضربه میزند.

عشقی خاطرنشان کرد: قبل از ورود سیمان به بورس حدود ۷۰ درصد سیمان کشور توسط تقریباً ۲۰ نفر دادوستد می‌شد، حال هر کسی بخواهد به راحتی می‌تواند به هر میزان از بورس کالا سیمان بخرد و انحصاری در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: سیمان نیم درصد هزینه تمام شده ساخت و ساز را در برمی‌گیرد و خروج سیمان از بورس به بهانه حل مشکلات مسکن آدرس غلط دادن است؛ چراکه این کار سیمان را گران‌تر به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رساند. تلاش برای خروج محصولات از بورس، به سرمایه هراسی منجر می‌شود.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید چه کسی می تواند رئیس جمهور یا معاون اول را قانع کند تا پرونده خروچ سیمان و فولاد از بورس کالا برای همیشه بسته شود و یا اینکه با این خروج باید منتظر تعطیلی تدریجی بورس کالا باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *