جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 03 مهر 1402 - 8 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 3 مهر؛ نگرانی فولادسان ایران زیاد شد/ تاثیر تنش سیاسی کشورها بر بازار فولاد

تازه ترین خبرها از بازار فولادنشان از بررسی تاثیر تنش سیاسی کشورها بر بازار فولاد حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 3 مهر؛ نگرانی فولادسان ایران زیاد شد/ تاثیر تنش سیاسی کشورها بر بازار فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران کاهش قیمت آهن امروز

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز در بازار غیر رسمی با نرخ 49 هزار و 370 تومان در بازار معامله شد. این نرخ نسبت به روز شنبه که روز معاملاتی رسمی بود، تقریبا تغییری ندارد. در این راستا، ثبات نرخ ارز باعث ثبات در بازار فولاد نیز شده است.

در عین حال، یکی از اتفاقاتی که باعث نگرانی در فعالیت فولادسازان ایران شده، اظهار نظر مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی درباره خروج سیمان و فولاد از بورس کالا است. برخی کارشناسان می‌گویند خروج فولاد از بورس باعث ایجاد رانت می‌شود و برخی دیگر بر این باورند این اتفاق تنظیم بازار را به دنبال دارد. تنظیم بازاری که در ابهام قرار دارد.

از سوی دیگر، مطرح می‌شود که خروج فولاد از بورس احتمال افزایش قیمت را به دنبال دارد و برخی دیگر خلاف این نظر را می‌دهند و می‌گویند از آنجایی که بورس کالا قیمت‌سازی می‌کرد این اقدام منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد. هر چه است، فعالان صنعت فولاد از این موضوع نگرانی دارند؛ به این دلیل که بلاتکلیفی در شرایط رکود بازار نه تنها این بخش را با مشکل مواجه می‌کند بلکه به معضلات آن می‌افزاید.

این در حالی است که روسیه به دنبال سهم بیشتری از بازارهای جهانی است و به تازگی برخی مشتریان سنتی ایران دوباره خرید خود را از کشورمان آغاز کرده بودند که با اظهار نظر آقای وزیر مواجه شدند. در کنار این موضوع، عوارض صادراتی در نظر گرفته شده که این رویه هم صادرات فولاد را تهدید می‌کند.

علاوه بر این، در پشت پرده برزیل و چین در زنجیره فولاد تجارت خود را افزایش دادند و ظاهرا قرار است براساس پیمان بریکس از ارز غیر دلار استفاده کنند. برزیل اعلام کرده تجارت با چین را با ارز دلخواه این کشور انجام می‌دهد. این اقدام باعث خواهد شد دلارزدایی سرعت بیشتری داشته باشد. در منطقه CIS اما وضعیت فولاد کمی متفاوت است؛ به این دلیل که تجارت در این منطقه با مشکل مواجه شده و افزایش تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مشکلات این منطقه افزوده است.

از سوی دیگر، تنش میان روسیه و اوکراین نیز با کاهش تجارت اوکراین روبه رو شده و روسیه نیز در این هفته تحریم‌های بیشتری را متحمل شد. این موارد تجارت فولاد را تحت تاثیر قرار داده و صادرکنندگان ترجیح می‌دهند فولاد را به کشورهای همسایه و نزدیک خود تحویل دهند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد، در بازار میلگرد یک شرکت قیمت محصولات خود را با 100 تومان کاهش اعلام کرد.

در بازار و ناودانی قیمت محصولات ثابت ماند اما در بازار نبشی قیمت محصولات با 1000 تومان رشد همراه بود.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات کیلویی از 92 تا 184 تومان کاهش داشت،در محصولات شاخه ای یک محصول 45 هزار تومان افزایش و یک محصول 45 هزار تومان کاهش داشته است.

در بازار پروفیل، قیمت محصولات از 400 تا 500 تومان کاهش داشت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors