جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 شهریور 1402 - 8 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
رئیس اسبق انجمن نوردکاران در گفتگو با فولادبان مطرح کرد:

تهدید عربستان، عمان و قطر برای فولاد ایران در چند سال آینده/ انباشت انبارهای داخل چقدر است؟

رئیس اسبق انجمن نوردکاران گفت: قیمتی که روی شمش ایرانی گذاشته شده فوب است و عمدتاً نیز براساس قیمت cis نرخ‌گذاری می‌شود، یعنی قیمت شمش ایران روی کشتی در دریای سیاه را با نرخ فوب قبول می‌کنند و همیشه قیمت مواد اولیه ایران به دلیل تحریم‌ها و بحث برگشت ارز حاصل از صادرات ارزان‌تر بوده است.

تهدید عربستان، عمان و قطر برای فولاد ایران در چند سال آینده/ انباشت انبارهای داخل چقدر است؟ اخبار

احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان با اشاره به تقویت تولید فولاد در کشورهای عربستان، عمان و قطر و تهدید این وضعیت برای ایران اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که این کشورها قصد دارند در درازمدت با طرح‌های فولادی خود، به بزرگ ترین فولادساز در محصولات نهایی یعنی محصولات تخت و طویل در خلیج فارس و منطقه تبدیل شوند و هدف آنها تصرف بازارهای صادراتی منطقه و خاورمیانه به نظر می‌رسد.

وی  گفت: همچنین قطر به یمن شمش ارزان ایرانی چندین سال است که به یک کشور فولادساز تبدیل شده و در محصولات طویل اشباع شده‌اند. بر همین اساس، محصولات طویل و انواع میلگرد با کیفیت بسیار خوب در حال تولید هستند و بازارهای صادراتی ایران را به دست گرفته است.

رئیس سابق انجمن نوردکاران تصریح کرد: عواملی که باعث شده کشورهایی مانند عربستان، عمان و قطر به دنبال فولادسازی باشند، ناکارآمدی درست، عدم بهره برداری از منابع طبیعی و فولاد داخلی کشور و عدم مدیریت درست در صادرات و تولید داخلی است.

رضوی نیک افزود: در ایران حدود 34 میلیون تن ظرفیت تولید مقاطع طویل وجود دارد که در بهترین حالت 18 میلیون تن تولید شده و نیاز داخلی نیز هیچ وقت بیش از 10 میلیون تن نبوده است، ضمن اینکه اکثر اوقات 2 میلیون و 800 تن صادرات در مقاطع طویل داشتیم و همیشه 5 تا 6 میلیون تن انباشت انبارهای داخلی برآورد می‌شود.

وی با اشاره به شیوه فروش شمش ایرانی در بازارهای بین‎‌المللی مطرح کرد: در کشور حدود 33 میلیون تن مواد اولیه تولید شده که شامل اسلب، بیلت و بلوم هستند که حدود 12 میلیون تن از این مقدار با قیمت‌های کمتر از بازار جهانی صادر شده است. در واقع قیمتی که روی شمش ایرانی گذاشته شده، فوب است و عمدتاً براساس قیمت CIS نرخ‌گذاری می‌شود، یعنی قیمت شمش ایران روی کشتی در دریای سیاه را با نرخ فوب قبول می‌کنند و همیشه قیمت مواد اولیه ایران به دلیل تحریم‌ها و بحث برگشت ارز حاصل از صادرات ارزان‌تر بوده است.

عضو انجمن نوردکاران در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که 460 دلار قیمت فروش شمش ایرانی باشد، با دربرگرفتن هزینه بار تا بندرگاه 20 دلار و حدوداً 13 تا 15 دلار برای برگشت ارز حاصل از صادرات کم می‌شود، این درحالی است که قیمت جهانی شمش در مقاطع زمانی مختلف 480 تا 490 دلار است.

به گفته وی، کشورها در بخش واردات سعی می‌کنند مواد اولیه‌ای که قدر آن را ندانستیم و ارزش افزوده آن را دو دستی به کشورهای رقیب صادرات تقدیم کردیم، بدون هیچ گونه عوارض و تعرفه‌ای وارد کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors