گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه 31 مرداد؛ تاثیر رکود چین بر اقتصاد جهانی چیست؟/طرح مسکن به زمین خورد

تازه ترین گزارش از بازار فولاد در روز سه شنبه تاز بررسی تاثیر رکود چین بر اقتصاد جهانی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز دلار در مسیر صعود قرار گرفت و با قیمت 49 هزار و 250 هزار تومان در بازار معامله شد که این نرخ نسبت به روز گذشته افزایش حدود 500 تومانی داشته است. این افزایش نرخ در بازار غیر رسمی ارز هنوز بر بازار فولاد اثر نگذاشته و احتمالا عصر امروز یا در معاملات فردا خود را نشان می‌دهد.

در بازار جهانی اما وضعیت نامطلوب است. چین در رکود قرار گرفته و میزان ساخت و ساز به شدت کاهش یافته که این موضوع بر بازار جهانی فولاد اثر مستقیم دارد. چین به دنبال تصاحب رتبه نخست اقتصاد جهانی است اما این رکود ممکن است دستیابی سرزمین اژدهای سرخ به بیشترین سهم از کیک اقتصاد جهان را به تعویق بیندازد.

در همین حال، کاهش ساخت و ساز و رکود بخش ساختمان در کنار جوانی جمعیت که چین در حال از دست دادن آن است، مواردی است که اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند. بررسی آمار گمرک چین نشان می‌دهد صادرات این کشور روند نزولی دارد و در ماه جولای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 14.5 درصدی دارد. این کاهش در اقتصاد چین بی سابقه است.

در بازار ترکیه نیز شاهد کاهش معاملات قراضه دریایی هستیم. تجار ترک اکنون برای خرید قراضه حاضر به پرداخت 370 دلار در هر تن هستند اما توانایی پرداخت بیش از این ارقام را ندارند. به این دلیل که صرفه اقتصادی آنها در خرید قراضه با نرخ پایین است.

در شرایطی که اقتصاد جهان در حال رکود است، فولاد ایران رشدهای بی‌سابقه‌ای در بخش فولاد ثبت می‌کند اما این رشد برای اقتصاد کشور عایدی ندارد؛ به این دلیل که اکنون عرضه کنندگان محصولات فولادی در جهان افزایش یافته‌اند و تقاضا در حد پایین‌تری قرار دارد. تولید بیش از نیاز باعث صرف انرژی می‌شود که منجر به درآمد ارزی نخواهد شد.

در مقابل پروژه‌های داخلی مانند نهضت ملی مسکن که قرار بود ساخت و ساز را رونق دهد و فولادی‌ها و سیمانی‌ها در این بخش از آن بهره ببرند هم هنوز خبر جدی نشده، این در حالی است که وعده وعید‌های مختلفی در این زمینه داده شد و رئیس جمهور بارها به اجرای آن تاکید داشت. مشکل اصلی در بخش تخصیص زمین بود و هنوز این معضل به صورت کامل حل نشده است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در رو سه شنبه نشان می دهد

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *