در گفتگو با فولادبان ابراز شد؛

تحلیل هفتگی بازار سرمایه از نگاه یک کارشناس/ رشد بورس منوط به رفع ابهامات اقتصادی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ابهامات موجود در موضوع نرخ خوراک، برجام، وضعیت ارز، قیمت گذاری خودرو یا ورود آنها به بورس کالا و سایر موانع تأثیرگذار برطرف شود، می‌توان به ایجاد روند صعودی در بازار بورس امیدوار شد.

احسان خاتونی در گفتگو با فولادبان با تحلیل هفتگی بازار سرمایه اظهار کرد: متاسفانه بورس تهران در شرایط رکودی قرار دارد و دلیل آن این است که پس از نامه افزایش خوراک پتروشیمی و سوخت صنایع که بازار خبر نداشت، بی‌اعتمادی گسترده‌ای در این حوزه شکل گرفت.

وی گفت: در واقع از 17 اردیبهشت ماه به بعد بورس با ریزش سنگین و فروش زیادی همراه شد که پس از آن به همین منوال روند خود را ادامه داد. این اتفاق به صورت مستقیم بر روی سود بسیاری از شرکت‌ها تأثیر گذاشت و بازار اتفاقات رخ داده را در قیمت‌ها لحاظ کرد. بر همین اساس، شاهد رنج‌های منفی و سقوط برخی قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پس از این اتفاق، دولت به بهانه خام فروشی عوارض صادراتی 5 درصدی وضع کرد تا اینکه هفته گذشته به توافق موقتی با آمریکا برای آزادی پول‌های بلوکه شده دست پیدا کردیم. پس از آن بازار مجدداً واکنش شدیدی نشان داد، چرا که انتظار داشت نرخ دلار کاهش یابد. همچنین در صورتی که قیمت دلار اصلاح شود، نمی ‎توان انتظار رشد از بورس تهران داشت. البته به نظر نمی‌رسد دلار نیز اصلاح چندانی داشته باشد.

خاتونی معتقد است که با شنیده شدن اخباری مانند شبه برجام انتظارات جدیدی در بازار شکل گرفت و به همین دلیل، دلار میلی به افزایش قیمت ندارد تا تکلیف ابهامات موجود روشن شود.

وی با بیان اینکه در ماه شهریور به طور سنتی شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار سرمایه هستیم، گفت: به طور معمول آخرین ماه از تابستان، پایان سال مالی بسیاری از شرکت‌ها و کارگزاری‌ها است و اکثراً در بازار عرضه کننده خواهند شد، بنابراین تا پایان شهریور ماه بعید به نظر می‌رسد اتفاق خاصی رخ دهد و احتمالاً همچنان شاهد روند نوسانی مقطعی خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هر چند که در حال حاضر بورس تهران ارزنده است و نمی‌توان کاهش بیشتری از آن انتظار داشت اما افزایش عرضه‌ها در شهریورماه، بازار را مقداری به سمت پایین هل می‌دهد. البته اگر ابهامات موجود در موضوع نرخ خوراک، برجام، وضعیت ارز، قیمت گذاری خودرو یا ورود آنها به بورس کالا و سایر موانع تأثیرگذار برطرف شود، می‌توان به ایجاد روند صعودی در بازار بورس امیدوار شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *