گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه 24 مرداد؛ رکود فولاد جهانی ناشی از سیاست‌های چین است؟/ نرخ دلار نزولی شد، قیمت آهن صعودی

تازه ترین گزارش از بازار فولاد در روز سه شنبه از نزولی شدن روند نرخ دلار در بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با قیمت 49 هزار و 180 تومان در بازار معامله شد که این نرخ نسبت به ابتدای امروز و آخرین رقم معاملاتی روز گذشته کاهش نشان می‌دهد. با این حال، قیمت آهن و فولاد در مبادی فروش افزایش یافت.

همچنین امروز شمش دریای سیاه با افزایش اندک به قیمت 450 دلار در هر تن رسید و میلگرد صادراتی نیز همین مسیر را طی کرد و با نرخ 560 دلار در هر تن معامله شد،  این در حالی است که شمش آسیاس جنوب شرقی کاهش کمی را تجربه کرد و با نرخ 510 دلار در هر تن به فروش رسید.

از سوی دیگر، اکنون در چین بخش مسکن راکد شده و این احتمال وجود دارد که بخش خودرو نیز همین مسیر را طی کند. چین برخلاف کشورهای دیگر که درگیر تورم هستند، از بی تورمی رنج می‌برد. یکی از عوامل آن پایین آوردن ارزش پول ملی برای صادرات بیشتر است. حالا این اقدامات اقتصادی دامن اقتصاد چین را گرفته و رکود را در مولدترین بخش‌های این کشور به وجود آورده است.

البته چشم‌بادامی‌ها اقدامات خود را معطوف به مرزهای داخلی خود نکرده‌اند و سیاست‌های سرزمین اژدهای سرخ را به غرب آسیا نیز منتقل کرده‌اند. چین اکنون با روسیه، ایران، ترکیه، هند، عربستان سعودی، عراق، سوریه و اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس قراردادهای تجاری منعقد کرده است. همچنین فولاد چین که در رتبه نخست قرار دارد با رکود بخش مسکن و خودرو با کاهش فعالیت مواجه خواهد شد. این موضوع تاثیر زیادی بر نرخ فولاد جهانی دارد و باید دید سیاست‌های سرزمین اژهای سرخ چگونه خواهد بود.

در ایران نیز وضعیت کمی متفاوت است. بخشی‌از پول‌های بلوکه شده ایران از کره جنوبی آزاد شده و این موضوع در روزهای اول بر بازار ارز اثر گذاشت اما دوباره به کانال 49 هزار تومان بازگشت. به نظر می‌رسد سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی بر بازار تاثیر داشته و توانسته مدیریت کند.

به هر حال، اکنون بحرانی که صنعت فولاد ایران از آن رنج می‌برد، برق است. برهمین اساس، با اینکه اعلام می‌شود برق تحویلی به صنایع افزایش یافته اما فولادسازان می‌گویند سهمیه‌بندی برق باعث برهم خوردن نظم فعالیت آنها شده است. همچنین این خطر وجود دارد که در زمستان هم به دلیل کمبود انرژی با کاهش تولید روبه‌رو شویم. نکته قابل توجه دیگر اینجاست که برای تولیداتی که انجام می‌شود، مشتری نیست و تنها رکورد تولید شکسته می‌شود در حالی باید سیاست گذاری بر این اساس باشد که علاوه بر تولید رکورد صادرات نیز قله های جدیدی را فتح کند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد
در همین حال، در بازار میلگرد قیمت محصولات شرکت ها با 100 تومان افزایش اعلام شده است.
علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی قیمت همه شرکت با ثبات همراه بود است.
در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات از183 تا 367 تومان افزایش داشته است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را از 45 هزار تومان افزایش دادند.
در بازار پروفیل شاهد کاهش 100 تومانی قیمت ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *