جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 23 مرداد 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان ابراز شد؛

واکنش فعال فولادی به طرح انحلال بورس کالا/ پشت پرده انحلال چیست؟

یک فعال فولادی گفت: بورس کالا بر روی شفافیت معامله می‌کند و به نظر می‌رسد که انحلال این بورس تنها به نفع کسانی باشد که به دنبال قیمت‌گذاری دستوری و برهم زدن شفافیت هستند.

واکنش فعال فولادی به طرح انحلال بورس کالا/ پشت پرده انحلال چیست؟ اخبار

سعید محمدیان در گفتگو با فولادبان درباره طرح تعطیلی بورس کالا که اخیرا در زیر مجموعه های اقتصادی دولت بررسی شده است، مطرح کرد: اوایل سال 1401 که تورم به اوج خود رسید و وزارت صمت به دنبال اجرای قیمت‌گذاری دستوری برای ترمیم شرایط کشور بود، در این زمان بورس کالا مانع بسیار جدی برای قیمت‌گذاری دستوری شد. به همین دلیل، در راستای سیاست تنظیم بازار، مجلس قصد داشت که بورس کالا را از وزارت اقتصاد جدا و به وزارت صمت ملحق کند تا شرایط دستور و اجرای قوانین دستوری فراهم شود که این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: چرا که بورس کالا یک شرکت سهامی عام، غیردولتی، غیرعمومی و حتی خصوصی است که این شرایط، اجازه انتقال قانونی بورس کالا نمی‌دهند، بنابراین انتقال قانونی غیرممکن است و برای انحلال آن شورای عالی بورس باید در جلسات متعددی تصمیم‌گیر باشد.

به گفته این فعال فولادی، بورس کالا بر روی شفافیت معامله می‌کند و به نظر می‌رسد که انحلال این بورس تنها به نفع کسانی باشد که به دنبال قیمت‌گذاری دستوری و برهم زدن شفافیت هستند.

محمدیان تصریح کرد: برخی موافقان تعطیلی بورس کالا معتقدند این بازار عامل اصلی گرانی است، چرا که امکان رقابت وجود دارد و اغلب محصولات نیز تکیه‌ای به بازارهای جهانی دارند و از آن تاثیر می‌گیرند. در اصل تکیه به بازارهای جهانی و تاثیرپذیری از آن به اقتصاد کشور کمک می‌کند، زیرا در حال حاضر کشور درگیر تحریم‌های گوناگون است و این معامله و تکیه بر قیمت‌ها و بازارهای جهانی به شرایط اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه امکان رقابت در بورس کالا وجود دارد و مبنای این رقابت شفافیت است، گفت: در واقع پس از معامله مشخص می‌شود که شخص حقوقی یا حقیقی با چه درصد قیمتی خواستار خرید محصول در بورس کالا بوده است در صورتی که در بازار آزاد این امکان وجود ندارد و فروشنده هر چه که بخواهد، تعیین می‌کند و اصل سود به جیب فروشنده می‌رود اما در بورس کالا اصل سود به جیب کارخانجات می‌رود که از آن استفاده‌هایی برای توسعه کارخانه و کسری بودجه می‎‌شود.

 

 

تلگرامی

سعید محمدیان، فعال فولادی در گفتگو با فولادبان درباره طرح تعطیلی بورس کالا که اخیرا در زیر مجموعه های اقتصادی دولت بررسی شده است، گفت: بورس کالا بر روی شفافیت معامله می‌کند و به نظر می‌رسد انحلال این بورس تنها به نفع کسانی باشد که به دنبال قیمت‌گذاری دستوری و برهم زدن شفافیت هستند.

برخی موافقان تعطیلی بورس کالا معتقدند این بازار عامل اصلی گرانی است، چرا که اغلب محصولات تکیه‌ای به بازارهای جهانی دارند و از آن تاثیر می‌گیرند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors