گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 21 مرداد؛ آزادسازی منابع ارزی چه تاثیری بر بازار فولاد گذاشت؟/ روسیه به دنبال عرضه فولاد ارزان

تازه ترین گزارش از بازار فولاد در روز شنبه از حبررسی تاثیرات آزادسازی منابع ارزی بر بازار فولاد حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ 48 هزار و 600 تومان در بازار غیر رسمی معامله شد که این نرخ نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته حدود 800 تومان کاهش نشان می دهد؛ اگرچه پیش بینی  می‌شد با اعلام رسمی خبر آزادسازی 6 میلیارد دلار منابع ارزی و دیگر منابع ارزی شاهد ریزش بیشتر نرخ ارز در بازار باشیم. البته به نظر می‌رسد دولت در این زمینه اقدام مطلوبی داشته و کاهش و افزایش‌های هیجانی را مدیریت کرده است. همچنین بازار آهن برخلاف بازار ارز امروز روز آرامی را پشت سر گذاشت.

از سوی دیگر، شمش دریای سیاه امروز 445 دلار در هر تن معامله شد که رشد اندک را نشان می‌دهد. این در حالی است که شمش آسیای جنوب شرقی بدون تغییر ماند و با 513 دلار در هر تن قیمت خورد. میلگرد صادراتی ترکیه که در هفته گذشته قرمز پوش بود این هفته رشد بسیار اندکی داشت و 555 دلار در هر تن معامله شد. ورق گرم و سرد CIS نیز بدون تغییر ماندند و به ترتیب با نرخ‌های 560 و 690 دلار عرضه شدند. آمارها نشان می‌دهد روند کاهشی قیمتها تحت تثیر بازار داخلی چین متوقف شده است. البته مقامات چیتی از صنعت فولاد کشورشان خواسته‌اند تولید را کاهش دهند که این موضوع بر قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیم خواهد داشت.

در همین حال، به نظر می‌رسد بحران ساخت و ساز در کشور چشم بادامی‌ها هنوز حل نشده و رکود عمیقی که در بخش ساحتمان به وجود امده باعث بروز مشکلاتی مانند کاهش سرمایه سرمایه‌گذاران در این بخش شده است به طوری که اکنون برخی تحلیلگران عنوان می‌کنند میلیاردرها در چین میلیونر شدند و از ژوئن سال 2021 میلادی تاکنون بخش ساختمان حدود 84 درصد کاهش جذابیت سرمایه گذاری داشته و افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده بودند به همین میزان با کاهش سرمایه روبه‌رو شدند.

در بازار روسیه نیز تحرکات ویژه‌ای مشاهده می‌شود. برهمین اساس، روسیه اکنون اعلام کرده علاوه بر نفت دوباره قصد دارد فولاد را با قیمت پایین‌تر از نرخ جهانی عرضه کند که این موضوع باعث کاهش قیمت بیشتر فولاد در بازار خواهد شد. همچنین باید توجه داشت اکنون بازار فولاد جهانی در رکود قرار دارد و ادامه این روند ممکن است تولید کنندگان را با چالشی جدی روبه‌رو کند.

در ایران نیز فولاد که دومین تامین کننده ارز غیر نفتی است اکنون در شرایط خاصی به سر می‌برد. از یک سو توسعه صنایع به دلیل تحریم‌ها محدود شده و از سوی دیگر بازار جهانی فولاد در رکود قرار دارد. محدودیت برق صنایع و عوارض صادراتی نیز مزید بر علت شده و شرایط تولید را سخت تر کرده است. به نظر می‌رسد دولت برای تامین بازار ارز به بخش فولاد توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد

در همین حال، در بازار میلگرد قیمت محصولات شرکت ها بدون تغییر مانده است.

علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات ثابت بوده است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند.

در بازار پروفیل شاهد سکون بودن قیمت ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *