در گفتگوی فعال فولادی با فولادبان مطرح شد؛ 

وضعیت سیاه و سفید فولاد روسیه در بازار جهانی/ هشدار؛ سرمایه در گردش فولادسازان به کمترین حد خود رسید 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن مشهد گفت: با توجه به وضعیت پیش آمده، به نظر می‌رسد در سال جاری به دلیل سیاست انقباضی، سرمایه در گردش از سوی مراکز بانکی به کمترین میزان رسیده است. 

محمد عادل در گفتگو با فولادبان در خصوص شرایط سرمایه در گردش فولادسازان اظهار کرد: با توجه به وضعیت پیش آمده، به نظر می‌رسد در سال جاری به دلیل سیاست انقباضی، سرمایه در گردش از سوی مراکز بانکی به کمترین میزان رسیده است.

وی گفت: البته در این زمینه با توجه به استمرار وضعیت انقباضی نیازمند تغییر سیاست مدل تولید و مدل بازرگانی هستیم که فعلا در این زمینه صرفا به فروش LC بسنده شده و واحدهای تأمین فولاد، تمایلی به اتخاذ سایر روش‌ها نمی‌بینند.

وی با اشاره به تحریم فولادی روسیه توسط شورای اروپا و تأثیر آن در بازار فولاد ایران گفت: دو دیدگاه در این باره قابل بررسی است؛ یک دیدگاه اینکه روسیه به علت تحریم‌ها، به بازارهای مشترک ایران هجوم می‌آورد، و علاوه بر اینکه سهم ایران را در این بازارها کوچک‌تر می‌کند، با ابزارهایی مثل تخفیف‌های نامتعارف و همچنین سرعت و قدرت مانور بیشتر نسبت به ایران، فرصت‌ها را از ایران می‌رباید و در مراحل بعد مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را با توجه فعالیت این کشور می‌سوزاند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن مشهد افزود: دیدگاه بعدی اینکه ایران با اشتراک روسیه، مسیرهای جدیدی برای تجارت بین الملل ایجاد می‌کند و از فرصت‌های جدید برای گسترش تجارت همراه با تحریم بهره می‌برد.

به گفته عادل، هر دو دیدگاه قابل بررسی است اما زمان مشخص می‌کند کدام دیدگاه در آینده واقعی‌تر خواهد بود.

وی با پیشنهادی عنوان کرد: با تو‌جه امکان وقوع هر دو مسیر، پیشنهاد می شود ضمن محافظت از بازار گذشته و جلوگیری از خودزنی‌های بخشنامه‌های داخلی، بررسی صادرات به بازارهای جدید حاصل از حذف روسیه جهت موازنه نفوذ روسیه بر بازارهای ایران انجام شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن مشهد اظهار کرد: به احتمال زیاد به علت حذف بازارهای مقاطع فولادی برای روسیه، این کشور نیز مجبور به عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد باشد، بازاری که بخش اعظم صادرات فولاد ایران را در بر می‌گیرد. با توجه به ریسمان سیاه و سفید وضعیت روسیه در بازار بین الملل، قطعا تلفیق دیدگاه‌ها بهترین مسیر است و سیاست‌گذاران ما هنگام صدور بخشنامه‌ها باید این موضوع را مد نظر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *