جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 18 مرداد 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی به فولادبان عنوان کرد:

تامین ماشین‌آلات معدنی؛ نیاز مبرم بخش معدن/ «عوارض صادراتی» ترمز صادرات

عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی به فولادبان گفت: تامین ماشین‌آلات یکی از عمده‌ترین مشکلات صنعت فولاد و بخش معدن است و سال‌ها در این خصوص با اعمال محدودیت‌های غیر‌کارشناسی به نام حمایت از تولید داخلی از واردات ماشین‌آلات جلوگیری شده است در حالی که ارزش ماشین‌آلات داخلی تناسبی با نیاز داخلی ندارد.

تامین ماشین‌آلات معدنی؛ نیاز مبرم بخش معدن/ «عوارض صادراتی» ترمز صادرات اخبار صنایع معدنی, کمیسیون معادن و صنایع معدنی, معدن

بهرام شکوری در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات ماشین‌آلات خارجی و انحصار در این زمینه باعث شده تا ماشین‌آلات داخلی با ۴ برابر قیمت واقعی به معدن‌داران فروخته شود، اظهار داشت: علاوه بر ضرر و زیان صنعت، مزیت رقابتی بین تولیدکنندگان ماشین‌آلات را از بین می‌برد، ضمن اینکه هیچ‌گونه استانداردی برای محصولات داخلی تدوین نشده است.

وی گفت: متاسفانه برخی به نام تولید، تجهیزات بی‌کیفیت را وارد می‌کنند و با مونتاژ در ایران به نام تولید داخلی با چند برابر قیمت نمونه خارجی در کشور عرضه می‌کنند و با اعمال محدودیت‌های غیر‌کارشناسی به نام حمایت از تولید داخلی از واردات ماشین‌آلات جلوگیری شده است در حالی که ارزش ماشین‌آلات داخلی تناسبی با نیاز داخلی ندارد.

عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده تا نتوانیم ال سی باز کنیم و انتقال پول با ریسک انجام می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه دیپلماسی اقتصادی سفارتخانه‌های ما بسیار ضعیف است و حتی برای شرکت در نمایشگاه‌های کشورهایی مانند چین هم نمی‌توانیم ویزا دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بالای حمل‌ونقل به دلیل قدیمی بودن ناوگان کشتیرانی و لکوموتیو راه‌آهن بسیار بالاست، تصریح کرد: هزینه‌های صادرات بسیار افزایش یافته است و‌ درصد بسیار کمی به صورت فرآوری نشده صادر می‌شود.

به گفته این فعال معدنی از دیگر سرعت‌گیرهای صادرات اخذ عوارض مالیاتی و صادراتی از صادرات است  که فاقد پشتوانه کارشناسی لازم است و از طرفی با نبود ال سی مشتریان ترجیح می‌دهند سراغ کشورهای دیگر بروند. بنابراین با تحریم‌ها و اقدامات نسنجیده بازاری که با تلاش زیاد توسط ایرانی‌ها ایجاد شده از بین می‌رود.

شکوری ادامه داد: هم‌اکنون میزان استخراج سنگ‌های معدنی در کشور حدود ۸ میلیون تن است و در بهترین شرایط برخی سال‌ها این عدد به ۱۵ میلیون تن هم رسیده است در حالی که ظرفیت استخراج ۶۰ میلیون تن سنگ در کشور وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌رغم تمامی ظرفیت‌‌‌های صنعتی، صنایع فولاد و بخش معدن امروز با مسایلی همچون تامین انرژی، تامین سنگ‌آهن، وجود ظرفیت‌‌‌های خالی در پایین‌‌‌دست و تولید محصول با ارزش افزوده پایین، روبه‌رو است، این چهار مساله که مهم‌ترین مسایل این صنعت را تشکیل می‌دهند، منجر به عدم‌ تحقق انتظارات از این صنعت مادر به منظور کمک به توسعه صنعتی کشور شده‌اند.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors