فولادبان گزارش می دهد:

موافقت پارلمان با کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی/ تکلیف تنظیم بازار فولاد چه می‌شود؟

نمایندگان مجلس این هفته در جریان بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی، با کلیات این لایحه با ۱۲۹ رأی موافق، ۱۰۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

به گزارش فولادبان، در هفته جاری کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس تصویب شده است. اینکه تکلیف تنظیم بازار فولاد پس از تشکیل وزارتخانه جدید چه خواهد شد؟ در گفتگو با نمایندگان مجلس این موضوع بررسی شده است. برهمین اساس، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فولادبان به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود درخصوص تعیین تکلیف بازار فولاد پس از تشکیل این وزارتخانه پرداختند.

تشکیل وزارت بازرگانی ضرورت دارد

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تشکیل وزارت بازرگانی اتفاق مثبتی است و در راستای کاهش بار وزارتخانه های جهادکشاورزی و صمت ضرورت خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفتگویی اختصاصی با فولادبان با اشاره به لازم بودن تشکیل وزارت بازرگانی، اظهارداشت: در این چند سال با توجه به گستردگی و دایره وسیع فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت به تجریه ثابت شده است که اگر بازرگانی تفکیک شود و همچون گذشته باشد، وضعیت بهتری را در صادرات و واردات شاهد خواهیم بود.

وی گفت: لایحه تشکیل سازمان بازرگانی منتفی شده و هم اکنون لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فوریت تشکیل سازمان بازرگانی در مجلس رأی نیاورد اما امروز موضوع وزارت بازرگانی مطرح است و مجلس نیز به تشکیل مجدد این وزارتخانه مهم رأی خواهد داد، ضمن اینکه دولت نیز موافق تشکیل وزارت بازرگانی است.

تاج الدینی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی پیش از این هم رأی آورده بود، تصریح کرد: آن زمان شورای نگهبان به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ و داشتن بار مالی آن را رد کرد اما در این نوبت دولت نامه زده که با تشکیل وزارت بازرگانی موافق است و مجلس می‌تواند نسبت به ایجاد وزارت بازرگانی اقدام کند.

وی با تأکید بر اینکه تشکیل وزارتخانه بازرگانی در اولویت دولت است، متذکر شد: ایرادهای شورای نگهبان به لایحه ایجاد وزارت بازرگانی جزئی و قابل رفع است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارداشت: در صورت تشکیل وزارت بازرگانی، تنظیم بازار به این وزارتخانه سپرده خواهد شد.

دولت با تفکیک وزارت بازرگانی و صمت دنبال چیست؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت باعث چابکی و فعال‌شدن این حوزه در زمینه داخلی و خارجی می‌شود و ضمن تمرکز و حمایت بیشتر دولت از تولید، به ساماندهی آن کمک می‌کند.

دولت با تفکیک وزارت بازرگانی و صمت دنبال چیست؟

به گزارش فولادبان، حسبن گودرزی با اشاره به بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس، اظهار داشت: کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده و هفته جاری در دستور صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

وی گفت: در تلاش هستیم قبل از معرفی وزیر پیشنهادی صمت، لایحه مربوطه به تصویب برسد و دولت بتواند وزیر پیشنهادی بازرگانی را هم به مجلس معرفی کند.

نماینده مردم دورود لرستان در مجلس تصریح کرد: پروسه ادغام و تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت مسبوق به سابقه است. بارها انجام شده و اکنون دولت و کارشناسان کشور به این جمع‌بندی رسیده اند که تفکیک این وزارتخانه به نفع توسعه و پیشرفت کشور است.

گودرزی اظهار داشت: در بررسی لایحه تفکیک وزارت بازرگانی به دولت اجازه داده شد تا با تشکیل کارگروهی، نهادها و سازمان‌هایی که فعالیتی مرتبط با این وزارتخانه دارند، در زیر مجموعه قرار گیرند و با تشکیل سازمانی جامع، حوزه بازرگانی خارجی و داخلی با مدیریت منسجم و واحد اداره شود.

وی افزود: برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که گمرک و پشتیبانی امور دام در زیر مجموعه وزارت بازرگانی قرار گیرد که این موضوع باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان داشت: دولت قصد دارد با تشکیل این وزارتخانه تمرکز بیشتری بر حوزه بازرگانی داشته باشد و از تولید در کشور حمایت کند.

واکاوی ابعاد تشکیل وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: می‌خواهیم درباره مدیریت وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که مسئولیت حیاتی را عهده دار است.

حسین نوش آبادی در گفتگو با فولادبان با اشاره به موافقت خود برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: وضعیت آشفته بازار و نابسامانی حوزه بازرگانی و تجارت معضلات بخش صنعت و معدن و شرایط نگران کننده تولید و بی‌توجهی به اقتصاد مقاوتی نیازمند وزیری صالح و توانمند برای این وزارتخانه است.

وی تاکید کرد: مدیریت بازار و معیشت مردم و عدالت در توزیع کالاهای اساسی با ایجاد شبکه توزیع مناسب و شکسته شدن انحصار در روندها و فعال سازی سامانه‌های نظارت بر کالا و حذف انصار و مقابله با ویژه خواران و اصلاح ساختار تنظیم بازار و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا مورد انتظار مردم و مجلس است.

این نماینده مجلس یازدهم اظهارداشت: احیای واحدهای صنعتی و تولیدی و رفع مشکل واحدهای بحران زده و تامین مواد اولیه این کالاها باید سر لوحه کار وزیر جدید قرار گیرد.

نوش آبادی گفت: همچنین احیا و فعال سازی معادن کوچک و تنظیم بازار فولاد و فعال کردن دیپلماسی تجاری در وزارتخانه ها و توسعه نمایشگاه ها با مشارکت اتاق بازرگانی با حضور بخش خصوصی و توسعه صادرات و توسعه مبادلات مرزی و گسترش تجارت الکترونیک و پیشگیری از فساد اداری در زیر مجموعه این وزارتخانه و حذف رانت خواری و فروش مجوز و حذف امضای طلایی و کارسازی و استفاده از نیروهای جوان و متعهد به نظام و انقلاب باید در صدر برنامه های وزیر جدید باشد.

همچنین احیا و فعال سازی معادن کوچک و تنظیم بازار فولاد و فعال کردن دیپلماسی تجاری در وزارتخانه ها و توسعه نمایشگاه ها با مشارکت اتاق بازرگانی و با حضور بخش خصوصی، توسعه صادرات و توسعه مبادلات مرزی، گسترش تجارت الکترونیک و پیشگیری از فساد اداری، مقابله با رانت خواری و فروش مجوز، حذف امضای طلایی و کارسازی و استفاده از نیروهای جوان و متعهد به نظام و انقلاب باید در صدر برنامه های وزیر جدید باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اگر وزارت صمت تفکیک شده و وظایف بخش بازرگانی و صنعت مشخص شود، از آسیب به حوزه تجارت داخلی و خارجی و معادن و تولید در صنایع جلوگیری خواهد کرد.

هدف از تشکیل وزارت بازرگانی چیست؟/ بازرگانی تنظیم‌گر بازار خواهد شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: پس از تشکیل وزارت صمت بخش بازرگانی کشور به حاشیه رفت و آن طور که باید نتوانست به اهداف خود دست یابد.

غلامرضا مرحبا در گفتگو با فولادبان با تاکید بر اینکه بخش بازرگانی چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی اثرگذار بر اقتصاد است، اظهارداشت: نباید با این تفکر که بخش صنعت و بخش تولید باید با بازرگانی هماهنگ باشد، این دو را با هم ادغام کنیم.

وی گفت: این دو وزارتخانه باید کاملا مجزا باشد تا بخش صنعت بتواند ذائقه مصرف‌کننده و بازار را هماهنگ و تولید کند و در مقابل وزارت بازرگانی نیز تنظیم‌گر بازار باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در گذشته دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرده بود اما این لایحه به دلیل جدا کردن بخش بازرگانی داخلی و خارجی رد شد.

مرحبا، تاکید کرد: بازرگانی کشور باید در قالب وزارتخانه باشد تا مجلس بتواند بر عملکرد آن نظارت و همچنین این وزارتخانه اختیارات کافی در جهت پیشبرد اهداف خود داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وزارت بازرگانی به اندازه وزارت صمت مهم است، گفت: متاسفانه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در خصوص موضوع بازرگانی رضایت‌بخش نبوده است.

مخالف: تشکیل وزارت بازرگانی وقت و هزینه دولت را می‌گیرد

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت دچار خطای محاسباتی شده و فکر می کند اگر وزارت بازرگانی را تشکیل دهد وضعیت تورم و بازرگانی حل می شود.

محسن زنگنه در گفتگو با فولادبان درباره میزان کارشناسی بودن طرح تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: به عنوان نماینده مجلس با تشکیل یک وزارتخانه جدید تحت عنوان وزارت بازرگانی مخالف هستم، به این دلیل که وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که به دلایلی در سال‌های قبل وزارت بازرگانی با وزارت صنعت و معدن ادغام شده و این دلایل همچنان به قوت خودش باقی است.

وی گفت: دولت هم اکنون با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می کند و اگر بخواهد بخشی از بدنه دولت در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها تفکیک شود، یک بار ِعملکردی و تکلیفی مضاعف را بر گردن دولت می گذارد و به جای اینکه دولت به مسائل اصلی بپردازد، درگیر ایجاد ساختارهای جدید و کارکنان جدید می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: با این اقدام، دولت از بخش‌های اصلی که باید به آن بپردازد، باز می ماند. دلیل دیگر برای مخالفت با تشکیل این وزارتخانه این است که ما باید بررسی کنیم که دلیلی که برای انجام یک تفکیک داریم پیوست کارشناسی شده داشته باشد.

وی توضیح داد: در حال حاضر این سوال مطرح است که ما بر چه اساس به این نتیجه رسیده ایم که باید به تشکیل وزارت بازرگانی رای مثبت بدهیم؟ چرا تصور می کنیم اگر این وزارتخانه تشکیل شود همه مشکلات حل می‌شود، قیمت‌ها در بازار کنترل می شود، نظام صادرات ساماندهی می‌شود، نظام واردات اصلاح می‌شود و بهبود پیدا می‌کند.

زنگنه تصریح کرد: ما با مشکل در حوزه بازرگانی مواجه هستیم  و کنترل بازار با مشکل مواجه شده و گرانی ها را برای جامعه به وجود آورده است. بروز این مشکلات باعث شده ما به این جمع بندی برسیم که باید وزارت بازرگانی را تشکیل دهیم.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: دولت در یکی دو سال گذشته نشان داده که به شدت به مدیران کارآمد نیاز دارد ولی این مدیران هم در دسترس دولت قرار ندارند.

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: وقتی ما در این شرایط یک وزارتخانه جدید ایجاد کنیم به دو مدیر قوی در سطح مدیریت وزارت خانه نیاز داریم و اگر هر کدام از این وزرا ضعیف باشد وزارتخانه دیگر را هم تحت‌الشعاع قرار خواهند داد بنابراین معتقدم در شرایط فعلی دلیل محکمی برای تشکیل وزارت بازرگانی وجود ندارد.

وزارت بازرگانی فقط تنطیم بازار داخل را به عهده داشته باشد

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه نبیاد وزارت بازرگانی محض و مطلق تشکیل شود، تاکید کرد: وزارت بازرگانی بحث تنطیم بازار داخل را به عهده داشته باشد و واردات و صادرات در حوزه کشاورزی به عهده وزارت جهادکشاورزی و واردات و صادرات در حوزه صنعت به عهده وزارت صمت باشد؛ بدین ترتیب تنظیم‌ بازار داخل و نظارت بر بازار با وزارت بازرگانی داخلی خواهد بود.

حسین‌علی حاجی دلیگانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه کشور نیازمند وزیر صمتی است که بتواند بازار را از این وضعیت خارج کند، اظهار داشت: شرایط بازار باید رو به بهبود حرکت کند و مردم تاثیر این امر را در زندگی خود حس کنند. این توسعه و عبور از موانع محقق نخواهد شد؛ مگر با اصلاح ساختار تصمیم گیری تیم دولت.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی موجب روند جدیدی در اقتصاد کشور خواهد شد، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی به دلیل تنظیم‌گری بازار و ویژگی نظارت‌پذیری می‌تواند اثری مثبت بر اقتصاد کشور داشته باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس با پیشنهاد اینکه وزارت بازرگانی محض و مطلق تشکیل نشود، افزود: با ایجاد وزارت بازرگانی خارجی و داخلی مباحث مربوط به صادرات و واردات در این وزارتخانه پیگیری شود.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: وزارت بازرگانی بحث تنطیم بازار داخل را به عهده داشته باشد و واردات و صادرات در حوزه کشاورزی به عهده وزارت جهادکشاورزی و واردات و صادرات در حوزه صنعت به عهده وزارت صمت باشد؛ بدین ترتیب تنظیم‌ بازار داخل و نظارت بر بازار با وزارت بازرگانی داخلی خواهد بود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت بازرگانی خارجی باید با پیگیری تجارت و بازرگانی با نهادهای تخصصی، در جهت سیاست‌گذاری‌ خارجی همکاری کند.

شروط تشکیل وزارت بازرگانی چیست؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر قرار است وزارت بازرگانی تشکیل شود، از یک طرف باید تولید مورد حمایت قرار گیرد و از طرف دیگر نباید شاهد واردات بی رویه و بدون حساب و کتاب باشیم.

بهروز محبی نجم آبادی در گفتگو با فولادبان با تاکید بر اینکه مجلس موافق تشکیل این وزارتخانه است، گفت: لازم است یک نهاد توانمند به وجود آید تا بر حوزه قیمت گذاری تسلط داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه کسانی که قبلاً به این نتیجه رسیدند که وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام شود، استدلال‌شان این بود که باید مدیریت واحدی بر این وزارتخانه وجود داشته باشد و تولید در مقابل تجارت قرار نگیرد.

محبی نجم آبادی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اگر بتوانیم در وزارتخانه جدید وظایف را به گونه‌ای تعریف کنیم که تولید به شکل واقعی در مقابل تجارت قرار نگیرد و عارضه واردات بی رویه، بدون حساب و کتاب و بی‌توجه به تولیدات داخلی اتفاق نیفتد، قطعاً تشکیل وزارت بازرگانی اقدام خوبی است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار است وزارت بازرگانی تشکیل شود، از یک طرف باید تولید مورد حمایت قرار گیرد و تولید صادرات محور در دستورکار وزارتخانه قرار گیرد و از طرف دیگر باید دقت کافی شود تا واردات بی رویه به تولیدات داخلی ضربه نزند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند وزارتخانه‌ای هستیم تا بر قیمت گذاری کالاهای داخلی تسلط داشته باشد، گفت: امروز مردم واقعاً نمی‌دانند که قیمت برای مصرف کننده که روی یک کالا نوشته شده است، تا چه حد واقعیت دارد. باید یک وزارتخانه مستقلی برای ساماندهی قیمت‌ها ایجاد شود و پاسخگو باشد.

تفکیک وزارت صمت اثر بخش خواهد بود

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی مثبت است، اظهار داشت: لایحه تشکیل این وزارت قابل بررسی است و تفکیک وزارت صمت می تواند اثر بخش باشد.

واکنش به لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی؛ تفکیک وزارت صمت اثر بخش خواهد بود/ وزیر جدید صمت باید قدرت مقابله با مافیا را داشته باشد اخبار اخبار مجلس شورای اسلامی, اخبار وزارت بازرگانی, جلال رشیدی کوچی

جلال رشیدی کوچی در گفتگو با فولادبان با اشاره به موافقت مجلس با لایحه دوفوریتی دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی، اظهارداشت: در حوزه بازرگانی و تنظیم بازار، قانون کم نداریم بلکه در حوزه نظارت و اجرا مشکل داریم.

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که یک سازمان ایجاد می‌شود عملاً نظارت مجلس از این حوزه گرفته خواهد شد که نگران‌کننده است، لذا دولت به جای این کار باید از مدیران توانمند، کاربلد و شجاع در حوزه بازار و بازرگانی استفاده کند.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس با بیان اینکه نگاه مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی مثبت است، اظهار داشت: لایحه تشکیل این وزارت قابل بررسی است و تفکیک وزارت صمت می تواند اثر بخش باشد.

وی افزود: در صورت تشکیل این وزارتخانه تنظیم بازار به این نهاد واگذار خواهد شد.

رشیدی کوچی یادآور شد: وزیر جدید صمت باید توانایی لازم برای مدیریت، درایت لازم برای اخذ تصمیمات سخت و شجاعت برای برخورد با مافیا را داشته باشد تا بتواند سکاندار وزارت صمت شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *