در گفتگوی کارشناس فولادی با فولادبان درخواست شد؛

کاهش فاصله ارز آزاد و نیمایی برای بهبود وضعیت صنعت فولاد

یک کارشناس فولادی گفت: فاصله نرخ بازار ارز آزاد و نرخ مبادله‌ای همچنان زیاد است و شاید راهکار کنترل چنین وضعیتی، این باشد که فاصله این نرخ ارزی به حد تعادل برسد و به نوعی به همگرایی برسد.

نصیر ضوئی در گفتگو با فولادبان در خصوص چالش انرژی فولادسازان و راهکارهایی برای کاهش تأثیرات آن در فولاد اظهارداشت: برخورداری کشور از منابع برق و گاز، تولید فولاد را مقرون ‌به ‌صرفه کرده است اما هزینه‌هایی مانند هزینه نیروی کار مازاد، استفاده از مواد کمکی و امثال آن، به مرور زمان این صنعت را از صرفه‌های اقتصادی خارج می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های منجر به کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از فناوری روز دنیا در روند تولید این صنعت است، گفت: با توجه به اینکه استفاده از فناوری حتی در کاهش نیروی کار مازاد نیز مفید واقع می‌شود، می‌توان استفاده از فناوری را در کاهش هزینه‌های تولید نیز به عنوان یکی از راهکارهای اصلی این صنعت ارائه کرد.

این کارشناس فولاد با اشاره به فروش محصولات فولادی با دلار نیمایی، گفت: مسلما موضوع نرخ ارز روی عرضه محصولات تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد اما مساله مهم‌تر نوع تخصیص ارز به انواع فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی است و این شرایط برای تولیدکننده جز ضرر اقتصادی دستاوردی ندارد. در واقع، تولیدکننده باید محصول خود را با ارز نیمایی بفروشد در حالی که تمامی محصولات خود نظیر مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات یدکی را با ارز بازار آزاد تهیه می‌کند.

ضوئی خاطرنشان کرد: فاصله نرخ بازار ارز آزاد و نرخ مبادله‌ای همچنان زیاد است و شاید راهکار کنترل چنین وضعیتی، این باشد که فاصله این نرخ ارزی به حد تعادل برسد و به نوعی به همگرایی برسد.

وی در پایان اظهارداشت: حل مسائل و مشکلات صنعت فولاد از این جهت بسیار مهم است که این صنعت بر بخش قابل‌توجهی از صنایع داخلی مانند زیرساخت‌ها، ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، خودروسازی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات و دیگر مصارف صنعتی از یک‌سو و از سوی دیگر در حوزه صادرات غیرنفتی اثر می‌گذارد، مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *