گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه 16 خرداد؛ مشوق‌های چین برای رونق ساخت و ساز/ افزایش ذخیره‌سازی فولاد چه سیگنالی به بازار می‌دهد؟

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد نشان می دهد: افزایش ذخیره‌سازی فولاد چه سیگنالی به بازار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز هم از نوسان دور ماند و دلار با قیمت حول و حوش 51 هزار در بازار معامله شد. این موضوع نشان می‌دهد تحرکات سیاسی بر اقتصاد ایران تاثیر دارد اما کوتاه مدت است و دلیل آن هم وجود تورم در اقتصاد عنوان می‌شود. این اتفاقات در بازار فولاد هم تاثیر می‌گذارد و کشورها با وضعیت بهتری به حال خود ادامه می‌دهند اما ایران نسبت به فولادسازان دیگر شرایط استثنایی را پیش رو دارد.

در این میان، اولین نکته مربوط به نحوه عرضه در بورس کالا است و مورد بعدی به موضوع قیمت گذاری و پس از آن هم به محدودیت برق برمی‌گردد. هفته گذشته وزارت صمت اعلام کرده بود هنوز برنامه‌ای برای محدودیت برق ندارد اما امروز اطلاعیه‌ مشترکی از سوی وزارتخانه‌های نیرو و صمت اعلام شد. به همین اساس، به منظور تامین انرژی مورد نیاز صنایع بیش از سال گذشته برنامه‌ریزی توسط وزارتخانه‌های صمت و نیرو اتفاق افتاده است. البته برنامه تامین برق صنایع کشور در تابستان سال‌جاری طی جلسات متعدد کارشناسی بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو و همچنین بهره‌گیری از تجربه سال گذشته در سه گروه تدوین و ابلاغ شده است.

براساس این برنامه، در گروه “الف” آمده است که برق مورد نیاز همه واحدهای صنعتی کوچک و واحدهای صنفی- صنعتی به ویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک که بیش از 90 درصد کل واحدهای صنعتی و تولیدی کشور (حدود 580 هزار واحد صنعتی) را شامل می‌شود، بدون هیچ محدودیتی تأمین خواهد شد.

در گروه “ب”، برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از 500 کیلووات نیز از 20 خرداد تا 17 شهریور در شش و نیم روز هفته به طور کامل تأمین خواهد شد و صرفاً نصف روز در هفته و از ساعت 11 تا 23 در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت خواهند کرد. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، امکان جبران محدودیت این نصف روز و تولید حداکثری برای این واحدها در سایر ایام هفته (شش روز و نیم) با جابه‌جایی ساعات کاری حتی به صورت شبانه‌روزی فراهم است.

اما در گروه “ج”، برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود 300 واحد صنعتی) مطابق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده تامین می‌‍شود. مشارکت این واحدها از طریق جابجایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعات اوج به ساعات غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بوده و در سایر زمان‌های دوره تابستان، انرژی مورد نیاز این واحدها به طور حداکثری تامین می‌شود. حالا باید دید وضعیت فولاد ایران نسبت به گذشته چه تغییری خواهد کرد.

در عین حال، بررسی وضعیت انبارهای کشور نشان می‌دهد موجودی انبارهای فولاد کشور در خردادماه 1402 با جهش قابل توجه 5 میلیون تنی نسبت به سطح فروردین امسال، به محدوده 16 میلیون تن رسیده که بالاترین سطح بوده است. این موضوع حاکی از آن است که بازارهای صادراتی به صرفه نیست و تحریک تقاضا در داخل وجود ندارد. برهمین اساس، ذخیره‌سازی محصولات افزایش یافته است. تیرآهن و شمش فولاد شاهد بیشترین رشد موجودی در بین اقلام زنجیره فولاد کشور است.

از سوی دیگر، در بازار جهانی و صادراتی تایلند برای ورق گرم ایران و ترکیه عوارض تعیین کرده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد سهام ساختمانی در چین در مسیر بهبود قرار دارد. به دنبال بهبود شرایط فولاد در بورس کالای تانگشان، سهام شرکت های ساختمانی چینی – که گاهی تا مرز ورشکستگی رفته بودند در بورس هنگ کنگ به یکباره افزایش یافت. به نظر می‌رسد تصمیم مقامات این کشور این است که با افزایش مشوق های خرید مسکن و بهبود صنعت ساختمان سرعت رشد اقتصادی را افزایش دهند. کاهش پیش پرداخت خرید مسکن در بعضی یکی از مشوق هایی است که تاکنون اعلام شده است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد…

امروز در بازار میلگرد شاهد افزایش قیمت دو شرکت از 100 تا 300 تومان هستیم.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی یک محصول 300 تومان افزایش قیمت داشت و در بخش شاخه ای شاهد ثبات قیمت ها بودیم.

امروز در بازار نبشی و ناودانی شاهد ثبات قیمت ها هستیم.

در بازار پروفیل شاهد کاهش 200 تا 500 تومانی قیمت و افزایش 400 تومانی یک محصول هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *