جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران 09 خرداد 1402 - 12 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه نهم خرداد؛ از اعلام برنامه مدیریت مصرف برق صنایع تا تاثیر گزارش آژانس اتمی بر بازار فولاد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد از بررسی تاثیر گزارش آژانس اتمی بر بازار فولاد حکایت دارد.

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه نهم خرداد؛ از اعلام برنامه مدیریت مصرف برق صنایع تا تاثیر گزارش آژانس اتمی بر بازار فولاد اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران آینده بازار فولاد, آینده قیمت سنگ آهن

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز در کانال 51 هزار تومان قیمت خورد و با قیمت 51 هزار و 400 ذتومان معامله شد. این ثبات قیمت تقریبا اثری بر بازار فولاد داخلی نداشته و عوامل دیگر بر این بازار اثر می‌گذارند. اکنون اولین و مهمترین دغدغه فولادسازان ایران تامین برق است که البته سخنگوی صنعت برق کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده صنایع هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین برق تابستان نداشته باشند.

در این راستا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته برای ۹۲ درصد از مشترکان صنعتی که واحدهای صنعتی و صنفی کوچک هستند، هیچ‌گونه محدودیتی در تأمین برق اعمال نشده است. برای واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی واقع شده‌اند، یک نصف روز در هفته به میزان ۱۲ ساعت، محدودیت در مصرف برق برنامه ریزی شده که این واحدها می‌توانند این ۱۲ ساعت عدم مصرف برق را در روزها و ساعات دیگر جبران کنند و درمجموع به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با کمبود تولید ناشی از محدودیت برقی، مواجه نخواهند شد و حتی بیشتر از سال گذشته به آنها انرژی ارائه خواهد شد. برای ۴۴۰ واحد بزرگ صنعتی همچون فولاد و سیمان نیز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که فرآیندهای انرژی‌بر را به برخی ساعات غیرپیک منتقل کنند.

البته تغییرات مدیریتی در وزارت صمت نیز پاشنه آشیلی برای تولید ایران شده است. وزارت صمت در طول سال‌های گذشته ثبات مدیریتی نداشته است و در دولت دوازدهم در چهار سال 5 وزیر و سرپرست صدارت این وزارتخانه را بر عهده گرفتند. انتظار می‌رفت در دولت سیزدهم این موضوع رفع شود اما کیفیت پایین خودرو سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را از کابینه پیاده کرد. پس از آن سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت شد و باز هم این احتمال وجود داشت که وی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شود اما برخلاف تصورات، عباس علی‌آبادی که در دولت دوازدهم نیز زمزمه‌های وزارت او شنیده می‌شد، به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی شده است. علی‌آبادی اکنون مدیرعامل مپنا است. به نظر می‌رسد این تغییرات مدیریتی در مهمترین وزارتخانه ایران که 30 درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد، برنامه‌ریزی و اجرا را با مشکل مواجه می‌کند.

از سوی دیگر، باید توجه داشت در هفته‌های گذشته اسلب و بیلت صادراتی ایران کاهش قیمت را تجربه کرد و اکنون نیز بر همان پایه قیمت باقی مانده است. امروز هم هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۴۸۰ دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ میانگین ۴۹۴ سنت مبادله شد.

علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ ۵۱۹ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت ۵۲۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

همچنین تجارت ایران با مشکل تحریم مواجه است و اخیرا مدیرکل آژانس بین تالمللی انرژی اتمی گزارشی درباره مسائل پادمانی و برجامی ایران منتشر کرد. تازه‌ترین گزارش رافائل گروسی روز سه شنبه در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت. قرار است این گزارش در نشست هفته آتی شورای حکام در دستور کار قرار گیرد. همکاری‌های ایران و آژانس در موضوعات پادمانی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در این گزارش است. این موضوع بر بازارهای مالی خصوصا بازار فولاد تاثیر مستقیم می‌گذارد. انتظار می‌رود بازار فولاد در صورت تفاهم ایران و آژانس رونق بیشتری بگیرد و بیشتر بازارهای صادراتی از آن منتفع شوند. به این دلیل که نیاز داخل ایران از طریق ساخت داخلی تامین می‌شود.

در بخش دیگری از بازار جهانی افزایش امیدواری به دخالت دولت چین در اقتصاد و تحریک تقاضا به وجود آمده و همچنین کمبود موجودی انبارهای فولادی های این کشور از دلایل رشد قیمت سنگ آهن در معاملات امروز گزارش شده است. امروز سنگ آهن 62 درصد 2.5 درصد، سنگ آهن 65 درصد 1.7 درصد، زغالسنگ کک شو داخل چین 1.7 درصد و بیلت شرق آسیا 0.5 درصد رشد داشتند و در مقابل کنسانتره آهن بندر چین کاهش اندکی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد این نوسان قیمت پایان هفته میلادی را پر رونق می‌کند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد

امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بود و شاهد افزایش 30 تا 100 تومانی قیمت هستیم.

در بازار نبشی و ناودانی شاهد ثبات قیمت ها هستیم.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت ها با ثبات اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شاهد رشد 100تا 200 هزار تومانی قیمت ها هستیم.

در بازار پروفیل شاهد کاهش 530 تومانی قیمت یک شرکت هستیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors