گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه هفتم خرداد؛ اقتصاد ترکیه منظر تعیین تکلیف سیاسی/ رقابت ایران و روسیه برای تصاحب بازارهای صادراتی فولاد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد از رقابت ایران و روسیه برای تصاحب بازارهای صادراتی فولاد حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز هم ثبات نسبی داشت و در مدار 51 هزار تومان معامله شد. برخی تحلیلگران بر این باورند سفر سلطان عمان به ایران باعث ثبات نسبی دلار شده است اما اینکه آینده بازار ارز چه می‌شود، باید به اعداد و ارقام رجوع کرد.

براساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، تورم بیش از 40 درصدی در ایران چتر انداخته و فعلا مهمان اقتصاد است. در این راستا، مباحثی مانند سفر مقامات کشورهای مختلف به ایران و همچنین افزایش مبادلات تجاری نمی‌تواند تاثیر بلندمدتی در اقتصاد داشته باشد.

از سوی دیگر؛ باید توجه داشت با اینکه ایران اکنون توانسته نفت را بفروشد اما قیمت نفت در یکسال گذشته کاهش یافته و تراز تجاری کشور نشان می‌دهد واردات بیشتر از صادرات بوده است. برهمین اساس، بعید به نظر می‌رسد دلار تغییر آنچنانی داشته باشد.

در این شرایط دولت حساب زیادی در صادرات غیر نفتی و همچنین فولاد باز کرده و قصد دارد بازارهای صادراتی خود را توسعه دهد. البته چین با افزایش صادرات خود به خاورمیانه نگذاشته فولاد ایران، روسیه و ترکیه رشد داشته باشد اما این وضعیت تداوم نخواهد داشت و نهایتا تا یک ماه آینده بازار خود را اصلاح می‌کند.

البته این اقدام برای ترک‌ها سخت‌تر خواهد بود؛ به این دلیل که اگر اردوغان رئیس جمهور این کشور از دولت کنار برود، سیاست‌گذاری‌ها تغییر خواهد کرد اما اگر ابقا شود، تصمیمات خیلی تفاوتی با گذشته نخواهد داشت. این وضعیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان این کشور را معطل نگه داشته و منتظر مشخص شدن وضعیت سیاسی این کشور هستند.

همچنین قیمت مواد اولیه برای فولاد ترکیه بالا رفته است به طوری که فولادسازان ترکیه پس از یک هفته سکوت، خرید قراضه خود را در بازار دریایی با قیمت بالاتر از سر گرفتند. در این راستا، کارخانه‌های فولاد ترکیه محموله قراضه خود را از آمریکا که با قیمت 380 دلار در هر تن وارد می‌کردند، اکنون با نرخ 398 دلار در هر تن پیش خرید کردند و احتمالا این رقم در هفته‌های بعد افزایش می‌یابد. هرچند فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت‌ها به دلیل عرضه کم و زمان کوتاه ارسال محموله ها بوده است. این اتفاق باعث افزایش قیمت فولاد ترکیه خواهد شد و اگر سیاست‌های ایران و روسیه ثابت بماند و هزینه تامین مواد اولیه آنها نیز مشکلی نداشته باشد، در زمینه دستیابی به بازارهای صادراتی مسیر آسانتری در پیش دارند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در همه شرکت‌ها ثبات بوده است.

در همین حال، در بازار نبشی تا این لحظه قیمت همه شرکت ها ثابت اعلام شده است.

همچنن در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت ها با ثبات اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از 50 تا 200 تومان کاهش قیمت اعلام شده است .

در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمت اکثر شرکت‌ها هستیم و در یک شرکت 500 تومان کاهش قیمت مشاهده میشود

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *