رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد:

زنان هم می‌توانند معدنکار موفقی باشند

رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه اکنون حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستد، گفت: استخراج مواد معدنی از دل زمین فقط یکی از چندین فرصت شغلی این رشته محسوب می‌شود و اینکه زنان نمی‌توانند در کار معدن موفق باشند، تصوری نادرست است.

به گزارش فولادبان، مجید عطایی پور با بیان اینکه از ابتدای تشکیل دانشکده معدن پیش از انقلاب، تا دهه ۷۰ این رشته کاملا پسرانه بود، یادآور شد: از دهه ۷۰ بود که این رشته هم از دختران و هم از پسران پذیرش دانشجو داشت.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به شغل معدنکاری نیازمند تغییر است، گفت: متاسفانه گاهی اوقات تصویر نادرستی از معدن‌کاری در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود، مانند تصویر فردی با چهره سیاه که در ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری زیر زمین کار می‌کند و فقط چشم‌ها و دندان‌هایش سفید مانده است.

عطایی پور تصریح کرد: شکی نیست که کار معدن از جمله شغل‌های سخت به حساب می‌آید اما استخراج مواد معدنی از دل زمین فقط یکی از ۱۰ تا ۱۲ فرصت شغلی این رشته است. شغل‌های دیگری مانند کارهای اکتشافی، فرآوری، شیمیایی، مدیریتی و طراحی هم برای این رشته وجود دارد.

وی اظهار کرد: مهندسان معدن همچنین در حوزه‌هایی مانند مکانیک سنگ، ساخت نیروگاه‌ها، سدها، جاده‌ها و تونل‌ها می‌توانند فعالیت کنند. در بسیاری از موارد مهندسان معدن پیشروتر از مهندسان سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. اگر گستردگی مشاغل مهندسی معدن در نظر گرفته نشود، این تصور به وجود می‌آید که زنان نمی‌توانند در معدنکاری موفق باشند.

عطایی پور با بیان اینکه حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند، افزود: نزدیک به ۳۰ درصد ورودی‌های استعداد درخشان و دکتری هم دختر هستند. همچنین بانوانی هستند که به عنوان هیات علمی در رشته معدن مشغول به کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *