گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه چهارم خرداد؛ تورم 49 درصدی اردیبهشت با بازار آهن چه می‌کند؟

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد از بررسی تاثیر تورم 49 درصدی اردیبهشت ماه امسال بر بازار آهن حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با قیمت 51 هزار و 500 تومان در بازار معامله شد که این نسبت به روز گذشته اندکی کاهش می دهد اما برخلاف روند بازار ارز، قیمت اکثر مقاطع در بازار آهن ثبات نسبی را تجربه کردند.

با این حال، در بازار جهانی شاخص دلار نزدیک به بالاترین سطح قبل ثابت باقی ماند و قیمت طلا را مهار کرد. ایپ جان رانگ، تحلیلگر بازار  IG گفت که شمش در تلاش است تا از فروش قبلی خود بهبود یابد اما دلار قوی‌تر و بازدهی بالاتر خزانه‌داری ایالات‌متحده همچنان روند صعودی را کنترل می‌کند و به نظر می‌رسد جریان‌های امن برای سقف بدهی ایالات‌متحده را نادیده می‌گیرد.

البته جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده اوایل ژوئن را به عنوان مهلت نکول سقف بدهی حفظ کرد و گفت که به زودی کنگره را درباره وضعیت مالی دولت به روز خواهد کرد. سرمایه‌گذاران صورتجلسه دوم تا سوم مه فدرال رزرو را بررسی کردند که نشان داد سیاست‌گذاران ماه گذشته به طور کلی توافق کردند که افزایش بیشتر نرخ بهره نیاز است و چند نفر نیز عنوان کردند که افزایش یک چهارم درصدی ممکن خواهد بود.

در همین حال، بررسی بازارهای فولادی جهان نشان می‌دهد مقاطع فولادی ایران روز متفاوتی را در بازار جهانی سپری کردند به طوری که قیمت اسلب ایران ثابت و بیلت ایران افزایشی گزارش شده است. برهمین اساس، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۴۸۰ دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران با افزایش 13دلار و 50 سنت، با نرخ میانگین 494 سنت مبادله شد. علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS با کاهش 7 دلاری، با نرخ 519 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت ۵۲۷ دلار و ۵۰ سنت در هر تن به فروش رسید.

همچنین افزایش ارزش دلار، رشد ذخایر انبار بورس‌‌‌های کالایی به همراه تداوم کاهش قیمت فلز در بازارهای جهانی نگران کننده شده است. در این راستا، در روزهای گذشته بهای معاملات آتی فلزات پایین‌‌‌ترین سطح قیمتی پنج‌ماه گذشته را نشان می‌دهد و این خود می تواند بازار جهانی فولاد را دچار سردرگمی کند.

علاوه بر این، بررسی معاملات روز گذشته محصولات فولادی در مهم‌ترین بورس فلزات اروپا (LME) نشان می‌دهد در آخرین ساعات معاملاتی در بورس لندن، این بازار با ریزش قیمت اکثر محصولات مهم فلزی روبرو شد، ضمن اینکه میلگرد با کاهش قیمت مواجه و به کانال 500 دلاری بازگشت. برهمین اساس، قیمت هر تن میلگرد برای تحویل روز با کاهش 30 دلاری نسبت به روز قبل (افت 4.9 درصدی)، با قیمت 575 دلار به فروش رسید.

در این راستا، قراردادهای آتی تحویل یک ماهه این محصول با نرخ 620 دلار به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ نسبت به روز قبل، کاهش 2 دلاری ( افت 0.2 درصدی) را نشان می‌هد. در این میان، هر تن قراضه برای تحویل روز با کاهش 18 دلاری، نسبت به روز قبل ( افت 4.7 درصدی) با قیمت 358 دلار، به فروش رسید. قراردادهای آتی تحویل یک ماهه این محصول بدون تغییر و با نرخ ۳۷۸ دلار به ازای هر تن منعقد شد. قراردادهای آتی یک ماهه ورق گرم فوب آمریکا هم ثابت باقی ماند و با نرخ یک هزار و 93 دلار و 91  سنت منعقد شد. علاوه بر این، نرخ قراردادهای آتی یک ماهه ورق گرم فوب چین با 4.5 دلار رشد  قیمتی همراه بود و با نرخ 575 دلار به ازای هر تن معامله شد که این نرخ نشان از افزایش 1.2 درصدی دارد.

از سوی دیگر، مرکز آمار ایران گزارش جدید نرخ تورم در اردیبهشت 1402 را منتشر کرد که بر این اساس، تورم نقطه به نقطه در این ماه در مقایسه با ماه قبل، 0.9 واحد درصد کاهش یافته و به ۵۴.۶ درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به در اردیبهشت ماه 1402 نرخ تورم به 49.1 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در فروردین ماه، 1.5 واحد درصد افزایش یافته است.

در همین حال، باید منتظر ماند و دید تورم 49 درصدی اردیبهشت ماه با بازار آهن چه خواهد کرد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز پنجشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بود و در دو شرکت ۲۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی دو شرکت افزایش ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومانی قیمت را داشتند اما در بازار محصولات ناودانی یک شرکت کاهش ۳۰ تا ۴۰۰ تومانی قیمت محصولات را داشت.

همچنن در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای قیمت محصولات ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان رشد داشت است.

در بازار پروفیل شاهد نوسانات قیمتی محصولات شرکت‌ها هستیم و در یک شرکت کاهش ۲۰۰ تومانی و در سه شرکت افزایش ۲۰۰ تا ۹۰۰ تومانی قیمت ها را شاهد بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *