در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

روایت یک کارشناس از موانع داخلی و خارجی در صنعت فولاد کشور

یک کارشناس فولادی می گوید: در شرایط فعلی کشور، عوامل خارجی تحت عنوان تحریم و ارتباطات بین المللی و عوامل داخلی مانند انرژی و نیروی فنی و دانش فنی نقش مهمی در تولید و صادرات فولاد دارند.

حسین ناطقی در گفتگو با فولادبان با اشاره به عوامل موثر در تولید فولاد اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور، عوامل خارجی تحت عنوان تحریم و ارتباطات بین المللی و عوامل داخلی مانند انرژی و نیروی فنی و دانش فنی نقش مهمی در تولید و صادرات فولاد دارند.

وی گفت: در واقع روابط خارجی و دیپلماسی خارجی باید شرایطی را فراهم کند که علاوه بر ورود تکنولوژی و سرمایه، شرایط صادرات فولاد ایران به بازارهای جهانی نیز فراهم شود، چرا که سرمایه و تکنولوژی نقش بسیار بالایی در ایجاد ارزش افزوده در صنعت فولاد دارد. البته قیمت فولاد، تحت تأثیر تقاضای صنایع فولادی مختلف قرار می ‎گیرد.

این کارشناس فولادی مثالی در این بازه زد و عنوان کرد: اگر صنعت خودرو قوی باشد، تقاضا برای فولاد ممکن است بیشتر شود. همین امر در مورد ساخت و ساز، بسته بندی و سایر مشاغلی که به شدت به فولاد متکی هستند، صدق می‌کند.

به گفته ناطقی، ضایعات فلزی و سنگ آهن دو ماده اصلی مورد استفاده برای تولید فولاد هستند. در این راستا، اگر مقدار محدودی از این منابع موجود باشد، تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود و بر همین اساس، هزینه مواد افزایش می‌یابد.

وی در پایان با بیان این موضوع مهم که دیگر وضعیت مصرف انرژی در این کارخانه‌هاست، اظهارداشت: تولید فولاد در ایران با روش احیای مستقیم انجام می‌شود و این روش تولید نیازمند گاز و برق زیادی است، بنابراین کارخانه‌های فولاد در ایران می‌توانند پس از واقعی کردن قیمت‌ها، محصولی رقابتی را وارد بازار کرده یا آن را صادر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *