گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه سوم خرداد؛ هفته پر نوسان فولاد جهان چگونه گذشت؟/ حضور ایران در بازار جهانی نیازمند روشنایی است

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد نشان می دهد حضور ایران در بازار جهانی نیازمند روشنایی است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز در بازار 52 هزار و 200 تومان معامله شد که نسبت به دیروز ثبات نسبی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش دلار در اغلب کشورها افت نسبی داشته و بانکهای مرکزی جهان به دنبال جایگزینی طلا به جای دلار هستند اما به دلیل نوسانات تورمی در ایران پول ملی تقویت نشده و در مدار ثبات قرار گرفته است.

در این میان، نوسان ارزش دلار بر بازارهای تجاری و مالی جهان تاثیر گذاشته و بازار فولاد نیز تغییراتی داشته است. اکنون اغلب کشورها تا زمان مشخص شدن وضعیت دلار به دنبال جایگاه صادراتی جدید هستند اما ایران با چالش جدی در این زمینه روبه‌رو است و ان هم تامین برق صنایع است.

البته اخیرا صنعتگران با وزیر نیرو جلسه‌ای در این باره داشتند که ماحصل آن بهره برداری از 2 واحد نیروگاه فولاد مبارکه در تیرماه و مردادماه امسال بود. 2 نیروگاه دیگر صنعت شامل آلومینیم المهدی متعلق به مپنا و نیروگاه لامرد متعلق به مجموعه غدیر (آلومینیم جنوب) نیز مسیر پیشرفت مطلوب قرار دارد.

دولت اکنون به دنبال صرفه‌جویی 2000 مگاواتی در بخش برق است و در همین راستا تابلو برق سبز رونمایی شد که از هفته آینده در بورس انرژی امکان معامله دارد. با اینکه وزارت نیرو تاکید کرده محدودیت برق شهرکهای صنعتی شامل نصف روز در هر هفته می شود و در مابقی روزها، محدودیتی اعمال نخواهد شد اما صنعتگران نگران تولیداتشان هستند.

از سوی دیگر، افت برخی مقاطع فولادی در جهان کار را برای تولید کنندگان ایران سخت‌تر می‌کند. اکنون قیمت میلگرد در بازار داخلی چین در پی تلاش فروشندگان برای تخلیه انبارها افت محسوسی داشته است. قیمت میلگرد فولادی، بازار داخلی، exw شرق چین بین 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 530 یوآن (499-504 دلار) به ازای هر تن محاسبه شد که این بازه قیمتی حاکی از افت 50-60 یوآنی است. فعالان بازار چین می‌گویند برخی خریداران بازار نهایی میزان سفارشات خود را افزایش دادند، زیرا قیمت‌ها در پایین‌ترین قیمت خود از آغاز سال هستند. البته با این وجود، تقاضا نسبت به سال 2021 کاهش نشان می‌دهد.”

در همین حال، قیمت بیلت فولادی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ، بازار داخلی، exw تانگ‌شان، شمال چین در روز دوشنبه، 3هزار و 400 یوآن به ازای هر تن گزارش شد که این نرخ افت 60 یوآنی را نشان می‌دهد. در منطقه CIS نیز هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت 480 دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران بدون تغییر، با نرخ میانگین 480 دلار و 50 سنت مبادله شد.

علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ 526 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت 527 دلار و 50 سنت در هر تن به فروش رسید. همچنین ورق سرد دریای سیاه، فروکروم کم کربن اروپا، ورق گرم امارات، آلومینا فوب استرالیا، میلگرد فوب چین، زغالسنگ کک شو استرالیا افزایش و ورق گرم فوب چین، بیلت شرق آسیا، کنسانتره آهن، اسلب دریای سیاه، سنگ آهن و کک فوب چین کاهش داشتند. از سوی دیگر ترکیه که نقش مهمی در بازار فولاد جهان ایفا می‌کند اکنون در رکود قرار گرفته و تا مشخص نشدن رییس دولت این کشور این وضعیت ادامه دارد.

فعالان بازار ترکیه بر این باورند کارخانه‌های کشور در حوزه واردات قراضه دریایی فعالیتی انجام نمی‌دهند و این احتمال می‌رود که آن‌ها به میزان کافی محصول خریداری کردند و درحال حاضر پیش از انتخابات، عجله‌ای برای خرید بیشتر محصول ندارند. همچنین قیمت قراضه فولادی، بازار داخلی، تحویل ترکیه در روز دوشنبه، بین 7هزار و 900 تا 8هزار و 230 لیر (399-416 دلار) به ازای هر تن گزارش شد. نرخ معامله این محصول در هفته قبل، بین 7هزار و 980 تا 8هزار و 130 لیر به ازای هر تن بود.

در همین حال، قیمت قراضه فولادی، حاصل از قراضه کشتی، بازار داخلی، تحویل ترکیه 380 تا 385 دلار به ازای هر تن بود و درحالی که در هفته گذشته با قیمت 380 دلار معامله می‌شد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت ها با 100تومان رشد اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ایی یک محصول 50 هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

در بازار نبشی و ناودانی شاهد ثبات قیمت ها هستیم.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت ها با 100تومان رشد اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ایی یک محصول 50 هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

امروز در حالی شاهد افزایش یک هزار و 500 تومانی قیمت پروفیل در یک شرکت بودیم که در شرکت دیگری 100 تومان کاهش قیمت در نظر گرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *