ایران رئیس دوره ای اتحادیه پایاپای آسیایی شد

پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا امروز در تهران آغاز شد.

به گزارش فولادبان، پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و روسای کل کشورهای عضو در بانک مرکزی آغاز شد.

احمد، رئیس کل بانک مرکزی پاکستان ضمن واگذاری ریاست دوره ای اتحادیه به فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: اتحادیه می تواند ایده های جدیدی را استفاده از ارزهای جایگزین داشته باشد که برای کشورهای صادرکننده و واردکننده هم مزایای بیشتری دارد.

وی افزود: باید تسهیلاتی در پرداخت‌های فرامنطقه ای ایجاد کنیم. براساس اقتصاد جهانی، الان زمان آن رسیده تا نقش بانکهای مرکزی را پررنگ‌تر کنیم. ایمان دارم که می توانیم ابتکارات عمل خوبی در نحوه پرداخت انجام دهیم.

احمد با استقبال از توسعه روابط بانکی با ایران از ایجاد پیام رسان غیرسوئیفتی، اتصال کارت های بانکی دو کشور و تجارت تهاتری در قالب ظرفیت های اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: برای پیشرفت توسعه روابط بانکی آمادگی داریم با معرفی نماینده و ایجاد کارگروه مشترک زمینه های تعمیق روابط بانکی را فراهم آوریم.شد. شد.

در همین حال، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران هم در سخنرانی ابتدایی اجلاس امروز گفت: ارزوی همکاری بیشتر بین اعضای کشورهای عضو اتحادیه را داریم.

وی افزود: در اجلاس امروز 4 مهمان حضور دارند. رئیس کل بانک مرکزی روسیه، قایم مقام بانک مرکزی بلاروس و کشور افغانستان و نماینده بانک توسعه اسلامی مهمانان امروز اجلاس هستند.

اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا به صورت دوره ای هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود. در این نشست، گزارش عملکرد اتحادیه پایاپای آسیا در سال مورد نظر توسط دبیرکل اتحادیه به اطلاع اعضای هیأت مدیره اتحادیه می رسد.

محور اصلی این اجلاس دلار زدایی و کاهش وابستگی به ارزهای تحت سلطه است. همچنین، گزارشات اقتصادی کشورهای عضو توسط رؤسای کل بانک های مرکزی عضو ارائه می شود. سپس، اعضای هیأت مدیره اتحادیه پیرامون رویدادهای اقتصادی بین المللی و دورنمای اتحادیه به بحث و تبادل نظر می پردازند.

در اجلاس سالجاری ضمن اصلاح اساسنامه اتحادیه به منظور تسهیل در پذیرش اعضای جدید، تعیین سبد جدید ارزی کشورهای اعضا به منظور تسویه مبادلات بدون نیاز به ارزهای یورو و دلار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

امکان سنجی و به کارگیری ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی برای پرداخت های برون مرزی و رونمایی از شبکه پیام رسان بین بانکی کشورهای عضو اتحادیه از دیگر دستورکار این اجلاس است.

در سال 1393 نیز بانک مرکزی ایران میزبان اجلاس هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا بود که در  جزیره کیش برگزار شد.

اتحادیه پایاپای آسیا در سال 1974، جهت نیل به اهداف زیر تأسیس شده است: فراهم نمودن تسهیلات جهت تسویه چند جانبه پرداخت ‌های مربوط به معاملات جاری بین‌المللی میان کشورهای عضو،  استفاده از پول ملی کشورهای عضو در معاملات جاری فیمابین و بالتبع صرفه‌ جویی در استفاده از ذخایر ارزی، – گسترش همکاری‌های پولی و تقویت روابط بانکی به منظور توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی میان کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام، و  فراهم نمودن “ترتیبات سوآپ پولی” به منظور دسترسی موقت اعضاء به “واحدهای پولی آسیا”.

محل دائمی دبیرخانه اتحادیه پایاپای آسیا در ایران قرار دارد.

 

تلگرامی

پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و روسای کل کشورهای عضو در بانک مرکزی آغاز شد. در این اجلاس، ایران به رئیس دوره ای اتحادیه پایاپای آسیایی انتخاب شد.

محل دائمی دبیرخانه اتحادیه پایاپای آسیا در ایران قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *