در گفتگو با فولادبان ابراز شد؛

تحلیل هفتگی بورس تهران از نگاه یک کارشناس/ اتفاقات سال 99 در بازار سرمایه تکرار می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نگرانی‌ها درباره تکرار اتفاقات سال 99 باعث شد سیاست‌گذاران با ابزارهایی مانند کاهش درصد اعتبار معامله‌گران و کاهش حد نصاب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری رشد شارپ بازار سرمایه را کنترل کنند.

محمد رضانژاد در گفتگو با فولادبان با تحلیل هفتگی بازار سرمایه اظهارداشت: بورس تهران پس از ریزش سه ساله‌ای که از سال 99 داشت، یک رشد نسبتا 6 ماهه را تجربه کرد. در این راستا، سرمایه گذاران ضررهای بسیار زیادی را به لحاظ ریالی و دلاری تجربه کردند که البته اثر دلاری آن در بازار محسوس بود.

وی گفت: در واقع از اواخر تابستان و اوایل پاییز تقریباً روند کاهشی در این حوزه متوقف شد و فعالان بازار روند نسبتاً خوبی را در پاییز شاهد بودند که در زمستان نیز ادامه پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته روند رو به رشد بازار سرمایه در این بازه‌های زمانی آهسته بود و با شروع سال 1402 به دلیل ورود افراد جدید و تزریق نقدینگی به بازار، معامله‌گران حرفه‌ای موجب تسهیل در روند رو به رشد شدند. بر همین اساس، سرعت رشد بورس به نحوی بالا رفت که نگرانی‌هایی برای سیاست‌گذاران به وجود آورد تا مبادا اتفاقات سال 99 مجدداً تکرار شود.

رضانژاد با اشاره به افت سنگین بورس تهران در هفته گذشته، اظهار کرد: نگرانی‌ها درباره تکرار اتفاقات سال 99 باعث شد سیاست‌گذاران با ابزارهایی مانند کاهش درصد اعتبار معامله‌گران و کاهش حد نصاب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری رشد شارپ بازار سرمایه را کنترل کنند. همین امر باعث شد اوایل هفته گذشته فروش صندوق‌ها به شدت گسترش پیدا کند و این اتفاق، باعث تسلی معامله‌گران و به دنبال آن، روند رو به پایین معاملات شد.

رضانژاد معتقد است که ارزش معاملات همچنان در جایگاه بالایی قرار دارد که نشان از تداوم روند رو به رشد در معاملات است.

وی در پایان اظهارداشت: پس از آنکه سیاست‌گذاران تلاش خود را برای کاهش رشد بازار سرمایه انجام دادند، با افت سنگین نمادها، سیاست‌های حمایتی در جهت حفظ سطح فعلی شاخص کل انجام شد که بر همین اساس، ارزش معاملات و شاخص‌ها مثبت شدند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *