فولادبان گزارش می‌دهد:

پس لرزه‌های دو مرحله‌ای شدن انتخابات/ تداوم رکود در بازار فولاد ترکیه تا دو هفته آینده

با دو مرحله شدن انتخبات ریاست جمهوری ترکیه، رکود در بازارهای فولاد این کشور تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فولادبان، رسانه‌های ترکیه امروز دوشنبه اعلام کردند که در نهایت تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آرا را کسب کنند.

نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به شرح ذیل است:

* رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آراء

* کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء

همچنین آخرین خبرها حاکی از آن است که دور دوم انتخابات ریات جمهوری ترکیه، دو هفته بعد یعنی 28 مه مصادف با هفتم خردادماه برگزار خواهد شد.

به هر حال، فعالیت بازارهای فولاد ترکیه در چند وقت اخیر در رکود به سر می‌برنند تا نتیجه انتخابات این کشور مشخص شود. نکته قابل توجه فولادی اینکه صادرات فولاد ترکیه در ماه مارس سال‌جاری میلادی با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۲۹۴ هزار و ۱۶۶ تن رسیده است.

حالا با دو مرحله‌ای شدن انتخابات ترکیه، این بازارها دستکم تا دو هقته آینده در وضعیت رکودی قرار خواهند داشت و تا آن زمان بعید است معاملات آنچنانی در این بازارها انجام شود.

توضیح آنکه در ماه گذشته قیمت لوله فولادی صادراتی ترکیه ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر تن در پی افت قیمت کویل گرم کاهش یافت. دلیل اصلی کاهش قیمت کویل گرم ترکیه به دلیل بلاتکلیفی بازار در پی انتخابات عمومی بوده است. همچنین قیمت کویل گرم پس از افزایش در ماه‌های فوریه و مارس (پس از زلزله های ویرانگر منطقه قهرمان مرعش در تاریخ ۶ فوریه) در ماه آوریل به شدت کاهش یافت.

در واقع، فعالیت بازار فولاد ترکیه به دلیل انتخابات کند گزارش شده بود. فعالان بازار به دلیل عدم اطمینان درباره سیاست‌ها سفارشات خود را ثبت نکردند. آنها انتظار دارند دولت جدید سیاست‌های ساخت و ساز و زیرساخت‌های بهتری را ارائه دهد. بازار صادرات لوله نیز کند بوده، زیرا قیمت ارائه شده توسط ترکیه در مقایسه با قیمت‌های آسیایی بسیار بالا بوده است.

سقوط ارزش لیر ترکیه

در عین حال، لیر ترکیه با شروع معاملات بازارهای مالی به پایین‌ترین حد خود در دو ماه اخیر سقوط کرده است. این ارز تا ۱۹.۷۰ دلار تضعیف شد و سپس برخی از زیان‌های خود را به ۱۹.۶۶ رساند و در مسیر بدترین دوره خود از اوایل نوامبر قرار گرفت. این میزان از سطح ۱۹.۸۰ که در اوایل ماه مارس پس از زمین لرزه‌های مرگبار در ماه فوریه به آن رسید، فاصله زیادی نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *