جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اتحادیه ها و انجمن های فولاد 24 اردیبهشت 1402 - 12 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی

۱۰۰ درصد درآمد نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به جداسازی بودجه نفتی از بودجه عمومی کشور، گفت: این اتفاق، تقریبا تبدیل به آرزو شده است اما به هر حال باید به آن برسیم که تمام عواید حاصل از فروش نفت و فراورده ها به صندوق توسعه ملی واریز شود.

۱۰۰ درصد درآمد نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود اتحادیه ها و انجمن های فولاد

به گزارش فولادبان، مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در سومین همایش صندوق توسعه ملی (حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی) ضمن اشاره به عدم سرمایه گذاری های کلان در سطح کشور اظهارداشت: اولین نکته این است که نفت به عنوان سرمایه تلقی شود. نگاه رهبری نیز به نفت، دقیقا همین نگاه دقیق و کارشناسانه است. دقت شود که نفت ثروت نیست بلکه سرمایه کشور است.

وی در خصوص دیدگاه های غلط به صندوق گفت: یکسری معانی در خصوص صندوق توسعه ملی باید تغییر کند. به عنوان مثال، باید بدانیم که سرمایه گذاری با بنگاه داری قطعا تفاوت دارد، از طرفی وابستگی صندوق به دولت معنی متفاوتی با کمک صندوق به دولت دارد.

غضنفری افزود: ما معتقدیم همه عواید فروش نفت و فراورده های نفتی باید به صندوق توسعه ملی واریز شود و سپس صندوق با سرمایه گذاری منابع حاصل از نفت و فراورده های نفتی، سود آن را به اقتصاد برگرداند.

وی تصریح کرد: براساس ماده 52 قانون احکام دائمی بودجه، قرار است 2 تا 10 درصد از منابع ارزی صندوق به ریال تبدیل شود، وقتی این اتفاق می افتد طبیعتا صندوق توسعه ملی به لحاظ ارزی کوچک شده است. در حکمرانی فعلی ما دائما در حال کوچک کردن صندوق هستیم، در حالی که صندوق توسعه ملی به عنوان بازوی پیشرفت کشور دائما باید بزرگ شود.

غضنفری تاکید کرد: صندوق به صورت ارزی هر سال کوچک می شود و به صورت ریالی هر روز بزرگتر، نکته هم اینجاست که دوستان در حسابداری هایشان و اخذ مالیات از صندوق، به رشد ریالی صندوق دائما اشاره می کنند در حالی که صندوق توسعه کاملا صندوقی ارزی است.

رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به جداسازی بودجه ی نفتی از بودجه عمومی کشور، گفت: این اتفاق تقریبا تبدیل به آرزو شده است اما به هر حال باید به آن برسیم که تمام عواید حاصل از فروش نفت و فراورده ها با توجه به نکته ای که در ابتدا عرض کردم، به صندوق توسعه ملی واریز شود.

غضنفری بیان کرد: اگرچه دولت سیزدهم بر سر کار است و دست ما فعلا به ایشان می‌رسد، اما صندوق توسعه ملی از تمام دولت ها مطالبات جدی دارد که باید این مطالبات را وصول کند.

وی گفت: بسیاری از میادین مشترک و غیر مشترک مانده اند که صندوق توسعه ملی می تواند با سرمایه گذاری این میادین را زنده کند. ما پولی از دولت برای سرمایه گذاری نمی‌خواهیم، بلکه خودمان سرمایه گذاری می کنیم و اتفاقا سهم دولت را هم خواهیم داد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پایان گفت: در آخر هم نکنه ای که برای ارتقا و رشد صندوق توسعه ملی ضروری است و تقریبا تمام صندوق های دنیا به آن سمت حرکت می کنند، شفافیت و استانداردهای نوین حسابرسی برای چنین صندوق هایی است. ما به دنبال صندوق ارزی و مردمی هستیم نه صندوق‌ ریالی و پنهانی که کسی از جزئیات منابع و واریزی آن مطلع نباشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors