برنده انتخابات ترکیه، بازار فولاد را منفجر می‌کند؟

به گزارش خبرنگار فولادبان، در حالی انتخابات ریاست‌ جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز، 14 می مصادف با 24 اردیبهشت ماه آغاز شده که این انتخابات حرف و سخن این روزهای محافل رسانه‌ای و تحلیلی جهان است و می‌تواند تأثیرات قابل توجهی در فضای داخلی ترکیه و هم در سطح منطقه‌ای بگذارد. در این میان، فعالان بازار فولاد در پی پاسخ به این پرسش هستند که آیا نتیجه انتخابات، بازار فولاد این کشور را منفجر خواهد کرد؟

آخرین خبرها حاکی از آن است که نتایج اولیه رأی‌گیری، اگر رویداد غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، در ساعات پایانی امشب اعلام می‌شود و نتایج تقریبا قطعی نیز تا صبح دوشنبه مشخص خواهد شد.

البته همچنان پیش‌بینی نتایج انتخابات بسیار دشوار است، به شکلی که نظرسنجی‌ها نیز از نتایج ضد و نقیض حکایت دارند. تاکنون نتایج نظرسنجی چهار مؤسسه تحقیقاتی منتشر شده است.

براساس نظرسنجی موسسه تحقیقاتی و خبری SAROS، رجب طیب اردوغان ۴۶.۹ درصد و قلیچدار اوغلو ۵۱ درصد آرا را از آن خود خواهند کرد. در نظرسنجی مؤسسه «کُندا» نیز ۴۹.۳ درصد سؤال شوندگان به «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف «ملت» و ۴۳.۷ درصد آنها به «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف «جمهور» رأی خواهند داد.

با این حال، نظرسنجی Areda نشان داد که ۵۱.۳ درصد رای‌دهندگان آماده رای دادن به اردوغان هستند در حالی که ۴۴.۲ درصد قصد دارند به «کمال قلیچداراوغلو» رأی بدهند. نظرسنجی مؤسسه Asal هم پیش‌بینی کرد اردوغان ۵۰.۶ درصد و قلیچداراوغلو ۴۶.۳ درصد آرا را کسب خواهند کرد.

از حواشی جالب برگزاری این انتخابات، اینکه اردوغان در آخرین گردهمایی انتخاباتی در «استانبول» گفته بایدن دستورِ سرنگونی او را داده به طوری که رقبا با آمریکا همکاری می‌کنند تا او را سرنگون کنند.

از سوی دیگر، «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از دخالت روسیه در انتخابات این کشور سخن گفته؛ اظهاراتی که واکنش سخنگوی کاخ کرملین و اردوغان را در پی داشته است به طوری که این مقام روس، هرگونه دخالت روسیه در انتخابات این کشور را تکذیب کرده و اردوغان هم این ادعا را شرم آور خوانده است.

به هر حال، فعالیت بازارهای فولاد ترکیه در چند وقت اخیر در رکود به سر می برنند تا نتیجه انتخابات ترکیه مشخص شود. نکته قابل توجه فولادی اینکه صادرات فولاد ترکیه در ماه مارس سال‌جاری میلادی با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۲۹۴ هزار و ۱۶۶ تن رسیده است.

در همین حال، برخی منابع بازار دلیل اصلی کاهش شدید صادرات فولاد در ماه مارس سال ۲۰۲۳ را اعمال تعرفه جدید واردات در سه ماهه اول این سال عنوان می‌کنند. با در نظر گرفتن این واقعیت، صادرکندگان ترکیه نمی توانند با صادرات ارزان قیمت آسیایی رقابت کنند.

برهمین اساس، با مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات در روز دوشنبه، این بازارها هم کم کم از وضعیت رکود خارج خواهند شد و به زودی شاهد رونق دوباره بازارهای ترکیه و معاملات گسترده در این بازارها خواهیم بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *