گزارش کمیسیون انرژی درباره تعرفه گذاری گاز ؛

عدم اجرای عادلانه نظام پلکانی در تعرفه گذاری گاز

براساس پیشنهاد کمیسیون انرژی در جریان بررسی عملکرد شرکت ملی گاز در تعرفه گذاری، نمایندگان خواستار اصلاح الگوی مصرف، اقلیم بندی، نحوه تعرفه گذاری و نحوه قرائت شمارشگرها برای کاهش اعتراض مشترکان سراسر کشور شد.

به گزارش فولادبان، مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی پرداخت.

متن گزارش کمیسیون به شرح زیر است:

مستند به بند «م» تبصره (1) و بند «ک» تبصره (15) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، هیأت وزیران آیین‌نامه اجرایی مربوط به نظام تعرفه‌گذاری گاز را تصویب و در تاریخ  16/  9/ 1401 ابلاغ نمود. جدول تعرفه گاز خانگی در فصول سرد سال در ماده (1) این مصوبه اصلاح و وزارت نفت مکلف گردید تا تعرفه‌های جدید را از تاریخ 16 آبان سال 1401 برای اجرا ابلاغ کند. بر اساس احکام قانونی مذکور، وزارت نفت می‌بایست بهای گاز مشترکان خانگی را به‌گونه‌ای اصلاح نماید که با رعایت اقلیم‌‌های جغرافیایی مختلف در کشور، تعرفه مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای و مشترکان پرمصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و با الگوی افزایش پلکانی (آی.بی.تی) تعیین شود. تغییر نظام تعرفه‌ای گاز به افزایشی پلکانی با هدف تخصیص عادلانه یارانه گاز به مشترکان و تشویق به مصرف بهینه در کشور برای مقابله با چالش ناترازی گاز ضرورت دارد.

با توجه به گستره آب و هوایی در کشور، پنج اقلیم برای مصرف گاز مشترکان در بخش خانگی در نظر گرفته شده است. مشترکانی که در سردترین مناطق کشور هستند در اقلیم شماره 1 و مشترکانی که در گرم‌ترین منطقه کشور هستند در اقلیم شماره 5 تقسیم‌بندی می‌شوند. بهای گاز خانگی در هر اقلیم به 12 پله تقسیم شده است که در آن، پله 1 کمترین و پله 12 بیشترین میزان مصرف گاز مشترکان را نشان می‌دهد. در تمامی اقلیم‌ها، مشترکان با توجه به میزان مصرف گاز، در یکی از طبقات «کم مصرف»، «مصرف متوسط» و «پر مصرف» قرار می‌گیرند که بر اساس معیارهای شرکت ملی گاز، پله‌های 1 تا 3  «کم مصرف»، پله‌های 4 تا 6 «مصرف متوسط» و پله‌های 7 به بالا در گروه «پر مصرف» قرار می‌گیرند.

مصوبه اخیر هیأت وزیران شامل دو تغییر اثرگذار بوده است؛ اولاً عرض هر پله به میزان 25 متر مکعب کم شده است و ثانیاً، مقدار تعرفه هر پله نیز (به استثنای 3 پله نخست) افزایش یافته است. لذا با توجه به تغییر ساختار پلکان مصوبه جدید نسبت به سال 1400، امکان مقایسه دقیق بین آنها وجود نخواهد داشت؛ چرا که مبنای تعریف پلکان تغییر کرده است.

 بخش دوم: مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی

براساس ترازنامه هیدروکربوری، بیش از 80 درصد از کل انرژی نهایی مصرفی بخش خانگی در کشور مربوط به گاز طبیعی است که میزان آن متناسب با فصول سرد و گرم سال متغیر است. عمده مصرف گاز در این بخش در دوره سرد سال است که در مصوبه‌‌های مذکور از تاریخ 16 آبان هر سال لغایت 31 فروردین‌ماه سال بعد لحاظ می‌شود. بر اساس آمارها، حدود نیمی از کل گاز بخش خانگی تنها در دو ماه دی و بهمن مصرف می‌شود. شکل (1) وضعیت مصرف و تعداد مشترکان را در دوره سرد سال نشان می‌دهد.

از نظر فراوانی تعداد مشترکان و مصرف گاز، اقلیم 3 بیشترین سهم و اثرگذاری را در کشور دارد؛ لذا با توجه به اهمیت این اقلیم، بررسی آثار مصوبه جدید برای این اقلیم ارائه می‌شود و سایر اقلیم‌ها نیز روند مشابهی خواهند داشت. در این اقلیم 75 درصد از مشترکان جزء سه پله اول (کم مصرف) هستند که 48 درصد از کل مصرف را به خود اختصاص داده‌اند؛ حدود 21 درصد از مشترکان در دسته مصرف متوسط با سهم 40 درصد از کل مصرف قرار دارند؛ در نهایت حدود 4 درصد مشترکان باقیمانده جزء مشترکان پرمصرف هستند که 12 درصد از کل مصرف را در اختیار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *