فولادبان گزارش می دهد:

در جلسه ویژه سنگ آهنی‌ها با مدیران بورس کالا چه گذشت؟/ رشد تولید بالادست زنجیره؛ حاصل همراهی با بورس و اعتماد وزارت صمت

دبیر کل انجمن سنگ‌آهن ایران جزئیات توافقات صورت گرفته در نشست مشترک انجمن سنگ‌آهن ایران و عرضه‌کنندگان کنسانتره و گندله با مدیران بورس کالا را اعلام کرد.

به گزارش فولادبان، سعید عسکرزاده، در نشست مشترک مدیران بورس کالا با انجمن سنگ‌ آهن ایران و عرضه‌کنندگان کنسانتره و گندله اظهارداشت: این نشست به منظور سیاست‌گذاری در عرضه، قیمت و تقاضای محصولات بالادست زنجیره فولاد از جمله گندله و کنسانتره و مشکلات و چالش‌های به‌وجود آمده در این بخش تشکیل شده‌ است.

دبیر کل انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به تعامل گسترده و سازنده انجمن سنگ‌آهن ایران با شرکت بورس کالا و تولیدکنندگان گندله و کنسانتره در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، اظهارداشت: این تعاملات موج هماهنگی بیشتر بالادست زنجیره فولاد با سیاست‌های وزارت صمت شد.

وی، شرط الزام عرضه محصولات بالادست در بورس کالا را چالش بخش بالادست زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: در اغلب واحدهای تولیدی سال گذشته تولید و انباشت گندله و به تبع آن کنسانتره بسیار زیاد بود و از آنجا که صادرات نیز به حداقل رسیده بود، شرایط بسیار نامناسبی برای این بخش ایجاد شده بود.

دبیر کل انجمن سنگ‌ آهن، همراهی بورس کالا با انجمن سنگ آهن در این مقطع زمانی را راهگشا ذکر و تصریح کرد: از آنجا که عرضه و تقاضا در این مقطع زمانی با یکدیگر همسان نبود، همراهی و موافقت بورس کالا منجر به تعیین قیمت پایه از طرف انجمن شد؛ به شرط اینکه به بازار شوک وارد نکند و سقف قیمتی هم به شیوه کارشناسی تعیین شود.

شرایط برنده-برنده

در ادامه این نشست موارد زیر جزو شروط اصلی ادامه روند بهبود وضعیت تولید و تجارت در سال 1402عنوان شد:

* همراهی عرضه کنندگان در قیمت و هماهنگی و فهم شرایط مختلف داخلی و خارجی

* همراهی در میزان عرضه

* عرضه کالا در رینگ صادراتی در کنار رینگ داخلی

* تلاش عرضه کنندگان در فروش کالا و عدم اکتفا به عرضه در بورس کالا

* توجه به صادرات به منظور ادامه روند کاهشی موجودی انبارها تا قبل از زمستان که احتمالا با کاهش تقاضای ناشی از قطعی گاز خواهیم بود.

در این جلسه مقرر شد شرکت‌های تولیدی آمار تولید، فروش، صادرات و موجودی واقعی انبارهای خود را برای سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ به صورت ماهانه به انجمن سنگ‌آهن ایران ارائه نمایند تا امکان برنامه‌ریزی بیشتر فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *