گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 28 فروردین؛ دلار به ثبات نسبی رسید/ تقاضا در مرحله آتش زیر خاکستر

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد نشان می دهد: تقاضا در مرحله آتش زیر خاکستر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز هم در مدار 50 هزار تومان مانور داد و تغییر چندانی نسبت به دیروز نداشت اما ظاهرا نوسانات روزهای گذشته بر بازار فولاد تاثیر گذاشت و قیمت برخی مقاطع فولادی را افزایش داد.

دلار امروز با نرخ 50 هزار و 500 تومان به دست متقاضیان رسید و اعداد و ارقام ثبات نسبی را در این بخش نشان می‌دهد اما باید توجه داشت طی چند سال گذشته نوسانات اندک هم بر بازارهای مختلف تاثیر گذاشته که ریشه آن به سال 97 و رشد فزاینده دلار و کاهش ارزش پول ملی بر می‌گردد.

در این میان، بیش از یک هفته است که دلار بین 50 و 51 هزار تومان در نوسان قرار دارد و همین نوسان اندک در ابتدا قیمت برخی مقاطع فولادی را کاهش و اکنون افزایش داد‌ه‌ است.برهمین اساس، هرچند برخی مقاطع ثابت ماندند اما به نظر می‌رسد با شروع فصل ساخت و ساز در کشور قیمت آنها نیز به دلیل افزایش تقاضا رشد را تجربه کند.

با این وجود، در بازار جهانی قیمت فولاد جهانی تغییر نداشته و با همان نرخ‌‌های قبلی عرضه می‌شود. در همین حال، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت 535 دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران تغییری نداشت و با نرخ میانگین 551 دلار و 50 سنت مبادله شد. بیلت صادراتی منطقه CIS با کاهش 5 دلاری، با نرخ 560 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت 620 دلار در هر تن به فروش رسید.

از سوی دیگر، هرچند برخی کشورهای تولید کننده فولاد که از عرضه در بازار جهانی بازماندند، به دنبال سیاست‌هایی در راستای کاهش هزینه تولید هستند. ترکیه به دلیل تخریب لجستیک و همچنین بندرگاه‌ها بخشی از تجارت خود را از دست داد و اکنون به دنبال رقابت برای قیمت گذاری شدذه است. کارشناسان معتقدند کاهش نرخ تبدیل قراضه به میلگرد می‌تواند از فولادسازان ترکیه حمایت کند و با افزایش تقاضا برای واردات قراضه مواجه باشند.

همچنین در نیمه سال 2022 هزینه های بالا در تولید مواد خام، تولید انرژی و مشکلات ارزی باعث تشدید مشکلات در منطقه شد. بازسازی های پیش بینی شده در جنوب شرق ترکیه پس از زلزله های ویرانگر ترکیه حدود 4 میلیون تن میلگرد و معادل آن قراضه بریده شده و خرد شده نیاز دارد. این پیش آگاهی باعث تعاملات صعودی در میان صادرکنندگان بسیاری از مناطق از جمله آمریکا می‌شود. هم قیمت داخلی و هم قیمت منطقه ای میلگرد همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.در این دوره یک معامله پیش فرض توسط یمن با قیمت 680 تا690 دلار به ازای هر تن فوب شنیده شد.

در همین حال، قیمت‌های پیشنهادی برای صادرات میلگرد به ترکیه در محدوده 690 تا 700 دلار به ازای هر تن فوب عنوان شد. شاخص قیمت میلگرد صادراتی فوب بندر اصلی ترکیه 690 تا 700 دلار به ازای هر تن بود که این نرخ حاکی از افت قیمت نسبت به 30 مارس بود. این محصول در این تاریخ با قیمت 700 تا 710 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.درحالی که قیمت میلگرد‌های فولادی داخلی در روز 6 اوریل 15.500 تا 15.900تومان بود.

به نظر می‌رسد تقاضا در روزهای آینده به دلیل شروع فصل فعالیت‌های عمرانی افزایش یابد و کشورها منتظر قیمت‌های جدید هستند. البته هنوز تقاضای جدید به بازار وارد نشده که دلیل اصلی آن خریدهای عمده در پایان سال گذشته است. برهمین اساس، اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی و پیمانکاران به دنبال تعریف پروژه های خود هستند.

 

خرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد تمام شرکت‌ها ثابت گزارش شده است.

همچنین نرخ محصولات نبشی و ناودانی کلیه شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد است.

علاوه بر این، در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از 30 هزار تومان کاهش قیمت و 30 تا 200 هزار تومان افزایش مشاهده می‌شود.

در همین حال، در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و تنها یک شرکت افزایش 200 تومانی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *