سخنگوی وزرات صمت به فولادبان اعلام کرد:

رینگ صارداتی برای صادرات مازاد محصولات فولادی آماده می‌شود/ طرح وزارت صمت برای جلوگیری از تاثیر نوسانات ارزی بر بازار داخل

سخنگوی وزارت صمت گفت: پیش‌بینی‌هایی وزارتخانه این است که بازار مواد اولیه تولید در سال 1402 بازار بی‌ثباتی نباشد و تامین مواد اولیه با چالش روبرو نشود.

امید قالیباف در گفتگو با فولادبان با اشاره به شعار سال جاری و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، اظهار داشت: در این چهار چوب وزارت صمت در حال اجرای طرحی است تا از تاثیر نوسانات ارزی بر بازار داخل جلوگیری کند.

وی گفت: در حال حاضر این طرح در زنجیره فولاد اجرایی و درصدد اجرای آن در دیگر زنجیره ها مانند پتروشیمی هستیم.

سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر اینکه قیمت پایه مواد اولیه در بورس کالا براساس ارز نیمایی است، گفت: چناچه شرکتی مواد اولیه خود را از بورس با نرخ ارز نیمایی تهیه و محصولاتش را با این قیمت عرضه نکند، دیگر اجازه خرید مواد اولیه از بورس کالا را نخواهد داشت.

به گفته وی، با این ساز و کار شرکت‌ها و تولیدکنندگان در یک زنجیره شفاف قرار خواهند گرفت و چون نرخ نیما تصویب شده است، نوسانات ارزی به محصولات فولادی اثرگذار نخواهد بود.

قالیباف بیان کرد: همچنین قیمت مواد اولیه محصولاتی که تولید داخل کمتر یا تقاضای داخلی پایین و یا اساسا تولیدی ندارند نیز با روش ارز تلفیقی تعیین می‌شود به طوری که یک میانگین قیمتی تولید داخل و قیمت وارداتی این محصول محاسبه و نرخ نهایی آن مشخص خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: مازاد محصولات تولید داخل پس از تامین 100 درصدی نیاز داخل با اعلام برخط به گمرک، اجازه صادرات از طریق رینگ صادراتی بورس کالا را دریافت خواهند کرد.

امید قالیباف در پایان اظهارداشت: پیش‌بینی‌هایی وزارتخانه این است که بازار مواد اولیه تولید در سال 1402 بازار بی‌ثباتی نباشد و تامین مواد اولیه با چالش جدید روبرو نشود. البته بخشی از این مساله به متغیرهای کلان بستگی دارد که دست وزارت صمت نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *