گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

بررسی آخرین وضعیت بازار فولاد ترکیه پس از زلزله مرگبار فوریه/ آشفتگی قیمت‌‌ها در بازار محصولات تخت

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد نشان می دهد: در طول ماه مارس، قیمت محصولات تخت ترکیه در بازار بدون ثبات گزارش شدند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، در طول ماه مارس، قیمت محصولات تخت ترکیه در بازار بدون ثبات گزارش شدند. در همین حال، تقاضا در آغاز ماه آوریل به دلیل حجم بالای سفارشات قبل کاهش یافت.

کارخانه‌های فولادی مناطق زلزله‌زده ترکیه به یک سوم تولیدات فولاد این کشور متکی هستند. با این حال، بزرگترین فولادسازی کشور، ایسدمیر، به تولیدات خود ادامه می‌دهد.

البته فولادسازان ترکیه در رایزنی با وزارت بازرگانی برنامه عرضه فولاد برای عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده را مورد بررسی قرار دادند. موضوع اصلی این رایزنی بیان نیاز 5 میلیون تن فولاد برای عملیات بازسازی منطقه تا سال آینده است. دومین رایزنی نیز در ماه مارس برگزار شد که درباره عملیات بازسازی بود، این درحالی است که فعالیت بازسازی هنوز آغاز نشده است.

تازه ترین گزارش‌ها نشان می دهد: تولیدکنندگان محصولات تخت ترکیه در طول هفته پایانی ماه مارس، سفارشات با تحویل اواخر ماه ژوئن و اوایل ماه ژوئیه دریافت می‌کردند. دولت ترکیه اعمال افزایش عوارض واردات محصولات تخت فولادی را به یکم ماه می 2023 (11 اردیبهشت ماه 1402) موکول کرد. این دومین باری است که افزایش عوارض به تاخیر می‌افتد. در ابتدا قرار بر این بود این اعمال افزایش عوارض از تاریخ 27 فوریه (78 اسفند ماه 1401) صورت گیرد.

در همین حال، افزایش عوارض واردات محصولات تخت فولادی بین 5 تا 11 درصد از یکم مای (11 اردیبهشت ماه 1402) موثر خواهد بود.

بنابر اعلام، رئیس جمهور ترکیه قیمت برق برای تمامی مصرف‌کنندگان 15 درصد افزایش یافت. در همین حال، قیمت گاز طبیعی برای مصارف صنایعی، 20 درصد کاهش یافت. به گفته فعالان بازار ترکیه، انتظار می‌رود اعلامیه کاهش قیمت گاز باعث افت قیمت فولاد تا 20 دلار به ازای هر تن شود.

تولید فولاد خام

براساس آمار انجمن جهانی فولاد، تولیدات فولاد ترکیه در ماه فوریه 2023 با کاهش 28.9 درصدی به 2.10 میلیون تن رسید.

این کشور در دو ماهه نخستین سال 2023، تنها 4.7 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که این آمار حاکی از افت 23.1 درصدی نسبت به سال گذشته است.

قیمت‌ها در بازار داخلی

قیمت کویل ورق گرم و سرد ترکیه در ابتدای سال افزایش یافت و سپس در ماه مارس افت کرد که ناشی از نوسانات آمار تقاضا و هزینه تولیدات بود.

براساس ارزیابیی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم فولادی، بازار داخلی، EXW ترکیه 820 تا 840 دلار به ازای هر تن بود، این درحالی است که این محصول در ماه گذشته با قیمت بین 820 تا 860 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد. قیمت این محصول در تاریخ 17 مارس (26 اسفند ماه 1401) به بالاترین بازه قیمتی خود (840 تا 870 دلار به ازای هر تن) رسید.

همچنین براساس ارزیابی‌ها، قیمت کویل ورق سرد، بازار داخل، EXW ترکیه به بازه 900 تا 940 دلار به ازای هر تن کاهش یافت. این محصول در ماه قبل با قیمت بین یک هزار دلار تا یک هزار و 50 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

در همین حال، افزایش تقاضای ساخت کانتینر باعث حمایت از تقاضای ورق روکش‌دار شد. ترکیه عوارض 16 تا 20 درصدی کانتینر وارداتی را تا 31 ژوئیه (9 مرداد ماه 1402) حذف کرد. این کانتینرها که در اکثر مواقع از ورق روکش‌دار ساخته شده‌اند، به عنوان سرپناهی موقت برای بازماندگان زلزله استفاده می‌شود.

ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز نشان می دهد: قیمت ورق گالوانیزه گرم فولادی، در بازار داخلی، EXW ترکیه بین 990 دلار تا یک هزار و 70 دلار به ازای هر تن بود درحالی که قیمت این محصول در ماه گذشته بین یک هزار و 130 تا یک هزار و 150 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

همچنین قیمت ورق گالوانیزه پیش‌رنگ، در بازار داخلی، EXW ترکیه بین یک هزار دلار و 90 تا یک هزار و 120 دلار به ازای هر تن بود درحالی که قیمت این محصول در ماه گذشته بین یک هزار و 250 تا یک هزار و 300 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

ارزیابی فست‌مارکتز نیز قیمت ورق گالوانیزه گرم، صادرات، فوب ترکیه را بین 990 تا یک هزار و 20 دلار به ازای هر تن برآورد کرد. این محصول در ماه گذشته با قیمت بین یک هزار و 120 تا یک هزار و 145 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

یک معامله صادرات ورق گالوانیزه گرم به یکی از کشورهای بالکان در ماه مارس با قیمت یک هزار و 100 دلار به ازای هر تن فوب شنیده شد.

در اواخر ماه مارس نیز معاملاتی میان ترکیه و آذربایجان و یک کشور اروپایی برای ورق گالوانیزه گرم با قیمت 975 دلار به ازای هر تن فوب انجام شد.

علاوه بر این، در پایان ماه مارس معاملات ورق گرم گالوانیزه با کشورهای بالکان با قیمت یک هزار و 20 دلار به ازای هر تن فوب صورت گرفت.

قیمت محصولات وارداتی

تقاضای محصولات تخت وارداتی، به خصوص ورق گرم چین، در طول ماه مارس نیز صعودی بود. در این راستا، خریداران ترکیه در طول این ماه، بین 800 هزار تا یک میلیون تن ورق چین خریداری کردند.

در آغاز ماه مارس، چین ورق گرم با تحویل اواخر ماه آوریل و شیوه معاملاتی CFR را با قیمت 710 دلار به ازای هر تن فروخت و روسیه نیز این محصول را با قیمت 770 دلار به ازای هر تن فروخت. مصر نیز بیش از 30 هزار تن ورق گرم با شیوه معاملاتی CFR را بین 800 تا 810 دلار به ازای هر تن به این کشور عرضه کرد.

همچنین معامله ورق گرم دیگری میان چین و ترکیه در ماه مارس با قیمت 730 دلار به ازای هر تن CFR شنیده شد.

براساس ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم، واردات، CFR بندر اصلی ترکیه در بازه 720 تا 800 دلار به ازای هر تن بود درحالی که این محصول در ماه گذشته با قیمت بین 710 تا 800 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

همچنین قیمت کویل ورق سرد، واردات، CFR بندر اصلی ترکیه در بازه 785 تا 880 دلار به ازای هر تن قرار داشت. این محصول در ماه گذشته با قیمت بین 790 تا 880 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

صادارت کویل ورق گرم

بازار صادرات کویل ورق گرم ترکیه در ماه مارس عمدتا در سطحی متوسط قرار داشت. براساس گفته رئیس یک انجمن تولیدکننده محصولات تخت در ترکیه، تمرکز بخش محصولات تخت ترکیه باید بر رشد فعالیت صادارت باشد تا رشد عوارض واردات.

در اواخر ماه مارس، یک معامله میان اروپا و ترکیه با قیمت 800 یورو به ازای هر تن CFR شامل آنتی دامپینگ انجام شد. طبق گفته یک تاجر، این قیمت باعث عادی‌سازی قیمت 792 دلار به ازای هر تن فوب می‌‎شود. این معامله در ارزیابی فست‌مارکتز لحاظ نشد زیرا اطلاعات دقیقی درباره صحت این خبر در دست نیست.

ارزیابی هفتگی فست‌مارکتز نشان می دهد: قیمت کویل ورق گرم، صادارت، فوب بندر اصلی ترکیه در بازه 815 تا 830 دلار به ازای هر تن محاسبه شد، این درحالی است که این محصول در آغاز ماه مارس با قیمت بین 820 تا 830 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

آمار صادرات و واردات ترکیه

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه، این کشور در ماه فوریه 2023، 675 هزار و 480 تن محصولات تخت را وارد کرد که این میزان حاکی از کاهش 11.84 درصدی نسبت به فوریه سال 2022 حکایت دارد.

در همین حال، ترکیه 207 هزار و 231 تن محصولات تخت فولادی در ماه فوریه 2023 صادر کرد که این میزان حاکی  از کاهش 33.70 درصدی نسبت به فوریه سال گذشته است. آمار صادرات ترکیه در فوریه سال 2022، 312 هزار و 566 تن اعلام شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *