جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 16 فروردین 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

تحلیل بازار قراضه در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس/ منتظر جهش قیمت‌ها باشید

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از رونق بازار قراضه فولادی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حکایت دارد.

تحلیل بازار قراضه در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس/ منتظر جهش قیمت‌ها باشید اخبار قیمت آهن قراضه

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، فعالان بازار عقیده دارند که بازارهای قراضه در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ممکن است به زودی رشد چشم‌گیری تجربه کنند.

براساس آمار انجمن جهانی فولاد، در دو ماهه ابتدای سال 2023، تولیدات فولاد خاورمیانه با بیشترین افزایش نسبت به دیگر مناطق جهان – افزایش 17.1 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه در سال گذشته- مواجه شد.

در همین حال، نه تنها تولیدات این کشورها در سال 2022 رشد 7.1 درصدی سالانه را به ثبت رساند بلکه این افزایش تولید در زمانی رخ داد که شاهد تداوم کاهش تولیدات فولادی در مناطقی از جهان همچون اتحادیه اروپا و آمریکا در سال گذشته و سال جاری میلادی بودیم.

همچنین براساس آمار صنعت پیش‌بینی اقتصادی آکسفورد، این روند صعودی در طول سال ادامه خواهد یافت و بازارهای ساخت‌و‌ساز شورای همکاری خلیج فارسی بیشترین رونق را در سراسر جهان در سال 2023 خواهد داشت.

براساس پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود صنعت ساخت‌وساز امارات متحده عربی و کویت در سال 2023، 6 و 3 درصد رشد یابند، این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود رشد این صنعت در قطر 4 درصد کاهش یابد.

در همین حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از افت یک درصدی صنعت ساخت‌ و ساز اتحادیه اروپا و 5 درصدی صنعت ساخت‌ و ساز

آمریکا است.

کشورهای خاورمینه در میان کشورهایی هستند که بالاترین هزینه را برای واردات فولاد جهان پرداخت می‌کنند. به گزارش فولادبان و براساس ارزیابی فست‌مارکتز، میانگین قیمت کویل ورق گرم فولادی، واردات، cfr عربستان صعودی در ماه مارس 2023، 780 دلار به ازای هر تن محاسبه شد، این درحالی است که میانگین قیمت این محصول با شیوه معاملاتی cfr جبل علی، امارات متحده عربی، 773.13 دلار به ازای هر تن بود.

در همین حال، ارزیابی‌ها میانگین قیمت کویل ورق گرم، cfr ویتنام و cfr بندر اصلی ترکیه در ماه مارس را به ترتیب 682.5 و 758 دلار به ازای هر تن نشان می‌دهند.

ادامه ممنوعیت‌های صادرات قراضه در خاورمیانه

با وجود اینکه خاورمیانه در صنعت فولاد خود از آهن اسفنجی داخلی استفاده می‌کند، تولید قراضه در این منطقه مهم است؛ به خصوص اینکه کشورهایی مانند عربستان صعودی با رشد ظرفیت کارخانه مواجه هستند، بنابراین فولادسازان منطقه در تلاش برای مصرف بیشتر قراضه هستند.

به گفته چندین منبع بازار، امارات متحده عربی محدودیت صادرات قراضه را اعمال و اخیرا به دلیل قانون‌شکنی، تصمیم به تشدید قانون کرده است، زیرا کارخانه‌های امارات به دلیل نیاز به ذخایر قراضه سعی دارند تا حجم زیادی از قراضه در داخل کشور باقی بماند.

بنا به گفته تاجران، این مساله باعث افزایش سختی و زمان آماده‌سازی ارسال قراضه به خارج کشور شده است. در همین راستا، ما شاهد این هستیم که مقامات بندر دوبی در هوشیاری کامل نسبت به خروج قراضه فولادی از کشور به سر می‌برند. یکی از تاجران در بازار در این باره بیان کرد: بسیاری از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در طول 15 سال اخیر صادرات قراضه را ممنوع کرده‌اند. آنها منبع مصرف خود را دارند و مواد خام زیادی در دسترس ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنها قصد ندارند که قراضه وارد کنند، زیرا عرضه داخلی خود را دارند و به سادگی ممنوعیت صادرات قراضه را اعمال کرده‌اند تا قراضه حدالامکان داخل کشور باقی بماند. در این صورت، صنعت می‌‎‌تواند تداوم یابد و تولید ناخالص داخلی نیز افزایش یابد. هند و چین درحال حاضر قراضه را در کشور خود نگه می‌دارند و تنها محصولات با احتساب ارزش افزوده را صادر می‌کنند.”

براساس آمار شرکت‌های تجاری، امارات متحده عربی به تنهایی به 2.5 میلیون تن قراضه در طول سال نیاز دارد.

با این وجود، صنعت فولاد خاورمیانه دسترسی به عرضه مطمئن و قابل‌پیش‌بینی قراضه حاصل از تخریب کشتی و یا شاخص قیمت متناسب ندارد.

تابه‌حال فعالان بازار شورای همکاری خلیج فارس از قیمت‌های قراضه صادراتی به ترکیه به عنوان مبنایی برای بازار قراضه خود استفاده می‌کنند.

 

 

 

تلگرامی

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors