جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار بازار ارز 14 فروردین 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با فولادبان عنوان کرد:

تشدید 27 درصدی نرخ رشد پول در چند سال اخیر/ «تورم» برنامه‌ریزی بلندمدت در اقتصاد را از بین برده است

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: نرخ رشد پول از سال 1396 تا 1401 از 19 درصد به 46 درصد رسیده است. بر همین اساس، می‌توان گفت نقدینگی در چند سال اخیر تشدید شده است.

تشدید 27 درصدی نرخ رشد پول در چند سال اخیر/ «تورم» برنامه‌ریزی بلندمدت در اقتصاد را از بین برده است اخبار بازار ارز

حسین ناطقی در گفتگو با فولادبان با پیش‌بینی بازار ارز در سال 1402 مطرح کرد: امروزه پرش‌های ارزی جدی عملاً بازرگانی و تولید را متوقف می‌کند.

وی گفت: نرخ رشد پول از سال 1396 تا 1401 از 19 درصد به 46 درصد رسیده است. بر همین اساس، می‌توان گفت نقدینگی در چند سال اخیر تشدید شده است.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: نقدینگی خود شامل دو عنصر پول و شبه‌پول است که رشد اولی شتاب گرفته و رشد دومی که همان سپرده‌های مردم در بانک‌ها است، کند شده و مردم به‌جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها به خرید اتومبیل، سکه و طلا روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه جبران کسری بودجه موجب رشد نقدینگی شده و تأثیر مستقیمی بر متغیر پیش‌برنده نرخ ارز می‌گذارد، تصریح کرد: بانک مرکزی عملاً نتوانسته برای جبران این خلأ کاری انجام دهد، بنابراین نرخ نگران‌کننده تورم، برنامه‌ریزی بلندمدت از جمله در بخش صنعت را غیرممکن کرده است.

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: ارز دونرخی در هیچ ‌کدام از کشورهای دنیا وجود ندارد و روی آوردن به ارز آزاد و تک ‌نرخی در کشور اجتناب‌ناپذیر است.

ناطقی در ادامه تحولات در تولید و بخش صنعت، میزان تقاضا، نقدینگی، روابط خارجی و بازار مسکن را از جمله متغیرهایی دانست که فعالان اقتصادی برای تصمیم‌گیری‌های خود باید به آنها توجه کنند.

وی افزود: در حال حاضر برخلاف فناوری‌های پیشرفته، برای توسعه صنعت با محدودیتی از جانب کشورهای خارجی مواجه نیستیم اما چون منابع سرمایه‌گذاری در صنعت را در اختیار نداشته است و نتوانسته‌ایم در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم به طوری که سهم بخش صنعت در اقتصاد ایران از 10 سال پیش تاکنون از 54 درصد به 40 درصد کاهش یافته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors