گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 27 اسفند؛ فولاد جهان در حال پوست اندازی/ دلار بالاخره سال را با کدام نرخ به پایان می‌رساند؟

امروز نرخ ارز در مدار ثابتی قرار داشت و همین موضوع باعث ثبات و اندکی رکود در بازارهای مختلف اژ جمله فولاد شد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد معامله شد که البته انتظار می‌رفت ثبات قیمت تقاضای ارز را کاهش دهد اما دوباره شاهد صفوف طولانی مقابل صرافی‌ها هستیم؛ به این دلیل که اختلاف قیمت توافقی ارز که با کارت ملی قابل دریافت است، سه هزار تومان اختلاف قیمت با نرخ بازار دارد و این موضوع باعث افزایش تقاضا در بازار شده است.

در این راستا، بانک مرکزی مرکز مبادلات ارز را راه اندازی کرد و نرخ از پایه ۶۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان بازگشت. همچنین مشوق‌هایی را برای بخش‌های ارزآور کشور در نظر گرفت. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی در این زمینه مجموع عرضه ارز به صورت حواله در سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلای ایران معادل ۴۴ میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده به صورت حواله معادل ۳۸ میلیون دلار بود.

این در حالی است که بازار فولاد در ایران به حالت تعلیق درآمده که ناشی از کاهش چشمگیر فعالیت‌های عمرانی در نیمه دوم اسفندماه و فروردین ماه است. از سوی دیگر، خطر زلزله در نوار شمالی ایران باعث کاهش فعالیت عمرانی و ساخت و ساز در این بخش را به دنبال داشت.

برخی تحلیلگران بر این‌ باورند که سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به کشورهای همسایه و همچنین شرکای استراتژیک ایران باعث ثبات نرخ ارز شده که در بازارهای دیگر نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین باید توجه داشت دیدار مقامات چین با روسیه، استرالیا، هند و ایران نیز بی تاثیر در اقتصاد جهانی نیست و قطعا در فروردین ماه شاهد پوست اندازی در بازار جهانی فولاد خواهیم بود.

به هر حال، باید توجه داشت سرزمین اژدهای سرخ اکنون با رکود ساخت و ساز مو‌اجه است که بر بازار فولاد جهان تاثیر گذاشته است. مازاد عرضه در این کشور از یک سو و رشد تقاضای فولاد در ترکیه باعث افزایش قیمت مواد اولیه از سوی استرالیا و آمریکا برای این‌کشورها شده است.

 

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد میلگرد تا این لحظه قیمت همه شرکت ها ثابت بوده .

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در همه شرکت ها ثابت بوده است .

همچنین در بازار تیرآهن محصولات بدون تغییر اعلام شد و در بخش شاخه ایی هم ثبات قیمت دیده میشود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل تمامی قیمت ها ثابت اعلام شد..

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *