گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

ثبت بالاترین رشد ماهانه تجارت فولاد آمریکا در ماه می

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از ثبت بالاترین رشد ماهانه تجارت فولاد آمریکا در ماه می و در شرایط عدم رقابت بازار واردات حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، براساس آمار انجمن آهن و فولاد آمریکا، کارخانه‌های فولادی این کشور سال 2023 را با بالاترین آمار رشد ماهانه تجارت از ماه می سال 2022 آغاز کردند، این درحالی است که در بازار واردات محصولات تخت آمریکا به دلیل تعرفه‌ها و زمان آماده‌سازی طولانی مدت، رقابتی گزارش نشد.

در این راستا، کارخانه‌های فولاد آمریکا در ماه ژانویه 7.15 میلیون تن خالص تجارت کردند که این آمار حاکی از رشد 3.57 درصدی نسبت به ماه قبل است. تجارت این کشور در ماه دسامبر 2022، 6.90 میلیون تن گزارش شده بود. آمار تجارت در ماه می 2022 حکایت از رشد 3.68 درصدی ماهانه دارد.

این درحالی است که در مقایسه سالانه، تجارت این کشور برای چهارمین ماه منوالی نسبت به ژانویه سال گذشته، 7.86 درصد کاهش را نشان می‌دهد. کاهش تجارت سالانه دلالت بر کاهش 12، 10 و 7 درصدی ورق گرم، ورق سرد و ورق مقاوم در برابر خوردگی دارد.

در همین حال، رئیس و مدیر اجرایی انجمن آهن و فولاد آمریکا گفت: به دنبال تقاضای بخش خودروسازی و بازارهای انرژی، تجارت سال 2023 ثابت خواهد بود.

براساس آخرین آمار اداره تجارت بین‌الملل آمریکا، صادرات آمریکا در ماه ژانویه نسبت به سال قبل افت پیدا کرد. به خصوص، صادرات کویل ورق گرم، کویل ورق سرد، ورق گالوانیزه گرم و نوار کربنی و آلیاژی 215 هزار و 28 تن گزارش شد که این آمار حاکی از افت 0.21 درصدی نسبت به ژانویه سال 2022 است. آمار صادرات این محصولات در ژانویه گذشته، 2145 هزار و 484 تن اعلام شده بود.

همچنین بازارهای واردات محصولات تخت در ماه ژانویه بدون رقابت گزارش شدند، برخی منابع بازار، کمترین فعالیت را اعلام کردند که دلیل بر عدم ارائه پیشنهادات قیمتی کارخانه‌های خارجی به آمریکا و همچنین عدم تمایل خریداران داخلی به محصول خارجی داشت. یک تاجر در این باره مطرح کرد: واردات فاکتور مهمی به شمار نمی‌رود. مشکل اصلی مربوط به زمان آماده‌سازی محصول است. در ادامه یک توزیع‌کننده نیز تاکید کرد: بازار واردات خیلی رقابتی نیست و بازار داخلی آن‌چنان نوسانی است که ریسکی نمی‌پذیرد.

در همین راستا، یک خریدار اشاره کرد: به دلیل احتساب تعرفه و هزینه محصولات وارداتی به بندر آمریکا و بنادر شلوغ که چندین هفته به زمان تحویل محصول می‌افزایند، واردات به نظر وسوسه‌انگیز نمی‌رسد.

ارزیابی فست‌مارکتز نشان می دهد: شاخص قیمت کویل ورق گرم، فوب کارخانه آمریکا در ژانویه سال 2023، 43.22 دلار به ازای هر هاندردویت (864.40 دلار به ازای هر تن) برآورد شد که این نرخ حاکی از کاهش 40 درصدی نسبت به ژانویه گذشته است. این محصول در ژانویه 2022 با قیمت 72.02 دلار به ازای هر هاندردویت معامله می‌شد.

البته شاخص روزانه قیمت برای این محصول به بالای 56 دلار به ازای هر هاندردویت رسید و اما این درحالی است که بازار نورد گرم به تارگی میانگین قیمت ماهانه را به رسمیت شناخته است.

براساس ارزیابی فست‌مارکتز، قیمت کویل ورق گرم فولادی، واردات، ddp هاستون در ماه ژانویه، 700 تا 760 دلار به ازای هر تن (35 تا 38 دلار به ازای هر هاندردویت) محاسبه شد که این بازه قیمتی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، حاکی از افت 40.16 درصدی است. این محصول در ژانویه گذشته بین یک هزار و 180 دلار تا یک هزار و 260 دلار به ازای هر تن معامله می‌شد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *