کاهش ارزش دلار با بحران بانکی در آمریکا

به دنبال پیش‌بینی بانک گلدمن ساکس مبنی بر اینکه دولت آمریکا احتمالاً افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد، شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر ۶ ارز اصلی دیگر اندازه‌گیری می‌کند، به پایین‌ترین سطح خود در یک ماه اخیر سقوط کرد.

به گزارش فولادبان به نقل از راشاتودی، به دنبال پیش‌بینی بانک گلدمن ساکس مبنی بر اینکه دولت آمریکا احتمالاً افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد، شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر 6 ارز اصلی دیگر اندازه‌گیری می‌کند، به پایین‌ترین سطح خود در یک ماه اخیر سقوط کرد.

براساس داده های معاملاتی، این شاخص 0.6 درصد کاهش یافت و به 103.9 رسید.

پیش‌بینی قبلی گلدمن افزایش 25 واحدی را در نشست بعدی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در ماه مارس پیش‌بینی می‌کرد.

این تغییر پیش بینی پس از آن اتفاق افتاد که قانون‌گذاران ایالات متحده برنامه اضطراری جدیدی را با هدف حمایت از مشتریان بانک‌ها پس از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر در هفته گذشته اعلام کردند.

براساس بیانیه مشترک خزانه داری ایالات متحده، فدرال رزرو و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC)، آنها یک برنامه موسوم به “استثنای خطر سیستمی” ایجاد خواهند کرد تا به سپرده گذاران بیمه شده و بیمه نشده بانک های ورشکسته اجازه دهند دوباره دسترسی کامل به پول خود داشته باشند.

فدرال رزرو همچنین به طور جداگانه اعلام کرد که در مواقع اضطراری، از طریق برنامه جدید “تامین مالی مشروط بانکی”، بودجه بیشتری را برای بانک ها در دسترس قرار خواهد داد.

این اقدامات باعث شد سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کنند که فدرال رزرو ممکن است بیش از حد مشغول بررسی پیامدهای ورشکستگی بانک‌ها باشد و فرصتی برای افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت نداشته باشد.

یک رابطه تاریخی بین نرخ های بهره بالاتر و شکست موسسات مالی که دارای بدهی بیش از حد بوده‌اند، وجود دارد. بدهی بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که یک کسب‌وکار پول زیادی قرض کرده باشد و به دلیل بار بدهی‌اش قادر به پرداخت سود، بازپرداخت اصل و یا پرداخت هزینه‌های عملیاتی نباشد.

با این حال، تحلیلگران می گویند که انتشار داده های تورمی ایالات متحده در روز سه شنبه ممکن است بر برنامه های افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تأثیر بگذارد.

فدرال رزرو در ماه های اخیر بیش از یک بار نرخ بهره را افزایش داد تا بلکه بتواند تورم فزاینده را مهار کند. آخرین افزایش 25 واحدی در 1 فوریه اعلام شد که نرخ بهره را به محدوده هدف 4.5٪  الی 4.75٪ رساند.

پیش از هفته گذشته، تحلیلگران پیش بینی می‌کردند که حداقل سه افزایش دیگر نرخ بهره در سال جاری میلادی وجود داشته باشد و این نرخ را به اوج خود یعنی 5.25 تا 5.5 درصد برساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *