فولادبان گزارش می دهد:

صدای پای بانک ورشکسته آمریکایی به بازار فولاد رسید/ آغاز بحران تامین مالی شرکت‌های فناوری‌های پاک

تازه ترین گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نشان می دهد: صدای پای بانک ورشکسته آمریکایی به بازار فولاد رسیده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، ورشکستگی بانک آمریکایی «سیلیکون ولی» نه تنها به بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرفته در زمینه انتشار صفر گاز کربن که با این بانک همکاری دارند، بلکه به استارت‌آپ‌های انرژی پاک و بازار سرمایه نیز ضربه وارد کرد.

در این راستا، بانک «سیلیکون ولی» به عنوان شانزدهمین بانک بزرگ آمریکا  که تامین کننده حدود نیمی از تکنولوژی‌های وابسته به سرمایه‌کذاری و شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی است، در هفته گذشته با ورشکستگی ناگهانی مواجه شد به طوری که مسئولان این بانک وادار به توقف فعالیت «سیلیکون ولی» شدند.

البته خبر رسیده است که دولت آمریکا در تلاشی برای تقویت رضایت در سیستم بانکی، راه نجاتی برای وام‌دهنده کالیفرنیایی ارائه کرده و این اطمینان را داده شده است که تمامی سپرده‌گذاران به سرعت به سرمایه خود دسترسی پیدا خواهند کرد.

درحالی در روزهای اخیر فروش بانک «سیلیکون ولی» به تحقق نپیوست که مذاکرات در این باره  هنوز ادامه دارد و ممکن است خریداری از راه برسد.

برخلاف سرنوشت شوم بانک «سیلیکون ولی»، این شرایط نقطه آغاز بحران تامین مالی برای شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی انرژی خورشیدی و بادی که در مسیر تحقق اهداف انتشار صفر گاز کرین تا سال 2050 هستند، به شمار می‌رود.

در عین حال، شرکت‌های فناوری‌های پاک برای رشد خود با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا در حال حاضر با شرایط “دره مرگ” مواجه هستند؛ مرحله‌ای که یا به موفقیت منجر خواهد شد یا شکست. البته محصولات این شرکت‌ها تولید شده است ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. البته با وجودی که استارت‌آپ‌های تکنولوژی پاک ریسکی شناخته می‌شوند، اهداف انتشار صفر گاز کربن و مقرراتی مانند قانون کاهش تورم انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری متمرکز بر بخش انرژی پاک شده است.

تحلیل‌ها نشان می دهد: ناکامی بانک «سیلیکون ولی« این وضعیت را تغییر خواهد داد. در آینده نزدیک، سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان نیاز دارند که از بهبود وضعیت و شفافیت پیشرفت پروژه‌ها اطمینان حاصل کنند. برآورده کردن این تعهدات، دشوار است و تامین سرمایه استارت‌آپ‌ها به طور چشم‌گیر با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

در همین حال، رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که آن‌ها بیش از انتظار قانون‌گذاران نرخ بهره را افزایش خواهند داد.

براساس آمار بانک «سیلیکون ولی»، سرمایه عظیم آمریکا برای شرکت‌های فناوری پاک در طول سال 2021 حدود 80 درصد افزایش یافت و به رقم 56 میلیارد دلار رسید. تکنولوژی‌های برق و انرژی سریع‌ترین رشد – 180 درصد – را در یک سال تجربه  کردند. بسیاری از این فناوری‌ها مانند پرواز موشک هستند، به سرمایه بالا و صبر نیاز دارند.

نکته قابل توجه اینکه اگر سرمایه میلیارد دلاری که برای این شرکت‌ها تامین شده بود، شروع به ریزش کنند و همچنین مالیت‎‌‍دهندگان از پرداخت جا بزنند، در این صورت بسیاری از این شرکت‌ها که وابسته به سرمایه‌گذاری بودند، برای نجات خود با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد.

بانک «سیلیکون ولی» وام‌دهنده  اصلی به شرکت‌های فولادی بود که از فناوری CCUS بهره می‌برند. علاوه بر این، یک وام‌دهنده اصلی به استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران هیدروژن سبز و شرکت‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز بود.

در حالی مسیر سفر به سوی انتشار صفر کربن توقف‌ناپذیر است که درحال حاضر به دست‌اندازی برخورد کرده است. تاثیر آن بر منابع طبیعی همچون فلزات در روزهای آتی مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *