یک فعال فولادی در گفتگو با فولادبان مطرح کرد:

سقوط تقاضا؛ عامل مهم رکود بازار فولاد/ ابهامات صنعت فولاد با حذف دخالت دولت رفع خواهد شد

یک فعال فولادی معتقد است فولادسازان مشکلات و موانع زیادی دارند که در ابتدا مهم‌ترین آنها مداخله دولت در شرایطی است که تولید داخلی بیش از نیاز صورت می‌گیرد.

محسن فرج‌اللهی در گفتگو با فولادبان در رابطه با چالش‌های صنعت فولاد، با بیان اینکه در حال حاضر فولادسازان مشکلات و موانع زیادی دارند که در ابتدا مهم‌ترین آنها مداخله دولت در شرایطی است که تولید داخلی بیش از نیاز صورت می‌گیرد، اظهارداشت: این استراتژی باعث ایجاد شرایط مبهم برای تولیدکنندگان و مشتریان بین‌المللی فولاد ایران آن هم در شرایط تحریم می‌شود. همچنین سقوط تقاضا در وضعیت پساکرونا، بعد از عامل تحریم‌ها یک مشکل جدی محسوب می‌شود.

وی گفت: بی‌توجهی به ضرورت بازنگری در سهمیه برخی واحدهای تولیدی سبب شده نیازمندان واقعی مقاطع فولادی ناچار به تهیه مواد اولیه از بازار آزاد شوند و همین مساله دلیلی برای افزایش هزینه تمام‌شده تولید محصولاتی مانند لوازم خانگی، خودروسازی، صنایع غذایی و صنعت ساختمان و تاثیرگذاری مستقیم بر معیشت مردم شده است.

این فعال فولادی با اشاره به راهکار حل این مشکلات، تصریح کرد: حل مسائل و مشکلات فولاد به این دلیل بسیار مهم است که این صنعت به ‌عنوان یکی از صنایع مادر کشور بر بخش قابل‌ توجهی از صنایع داخلی مانند زیرساخت‌ها، ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، خودروسازی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات و دیگر مصارف صنعتی تأثیرگذار است.

فرج‌اللهی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای شرق آسیا از جمله چین و کره‌جنوبی علی‌رغم عدم امکان دسترسی به مواد اولیه و منابع طبیعی در کشور خود تولید فولاد خوبی دارند، بنابراین کشور ما با دارا بودن مواد اولیه تولید فولاد از جمله منابع غنی سنگ‌آهن، گاز و توانایی تولید برق، بازار مصرف و نیروی کار می‌تواند با سرمایه‌گذاری در صنعت مادری همچون فولاد زمینه را برای توسعه اقتصادی ایجاد کند و با حضور در بازارهای صادراتی، در صورت تولید محصولات متنوع و استاندارد با قیمت رقابتی از مزایای صنعت فولاد بهره‌مند شود.

وی در پایان اظهارداشت: وجود زیرساخت‌های اولیه و احداث واحدهای فولادی با ظرفیت بالا بدون در نظر گرفتن مکان مناسب، با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و عدم دسترسی به آب مورد نیاز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است که می‌توان با انتخاب مناسب محل احداث (از لحاظ نزدیکی به منابع آب)، آن را به راحتی رفع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *