بررسی نقاط قوت و فرصت‌های پیش روی صنعت سنگ آهن در ایران

یک کارشناس بخش معدن و فلزات گفت: امکان استفاده از پتانسیل معادن و پهنه‌های جدید از فرصت‌های صنعت سنگ آهن است.

به گزارش فولادبان، مسعود جعفری در رابطه با بخش سنگ آهن در معادن کشور گفت: خوشبختانه در ایران عمده سنگ آهن استخراجی تا عمق ۲۰۰ متر بوده و این یک مزیت به شمار می‌رود. در حوزه اکتشاف، تجهیز و آماده سازی معدن با مسائلی چون ماشین آلات و تجهیزات مواجه هستیم. اما از نظر نیروی انسانی و همچنین فرآیند استخراج و سطحی بودن معادن نسبت به دنیا مزیت‌های بیشتری داریم. به طوری که محصولات با نرخ خوبی به فروش رسیده و حاشیه سود بالای ۶۰ درصد دارند.

وی عنوان کرد: سیاست‌گذار در بخش سنگ آهن تصمیم گرفته نرخ نهایی را به نرخ‌های جهانی متصل کند، زیرا نرخ فولاد در دنیا براساس سنگ آهن بالا می‌رود. در حال حاضر تعرفه حذف شده و شرکت‌ها این فرصت را دارند تا محصولات خود را چه در داخل و خارج کشور عرضه کنند و سهمیه شرکت‌ها در بورس کالا تعیین شده است.

این کارشناس بخش معدن با اشاره به نقاط قوت صنعت سنگ آهن کشور، اظهار کرد: بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، پتانسیل رشد درآمدهای ارزی با حذف تعرفه‌های صادراتی و وارداتی، اثرپذیری کمتر از بحران انرژی نسبت به سایر صنایع و حلقه‌های زنجیره از جمله نقاط قوت صنعت سنگ‌آهن است.

به گفته جعفری؛ کمبود تجهیزات حفاری و کند بودن فرایند اکتشاف به علت تحریم، بی ثباتی و تعدد سیاست ها و مقررات واردات و صادرات محصولات معدنی از جمله ضعف های این صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود سنگ آهن به واسطه فزونی ظرفیت‌های فولادسازان در آینده، فرسودگی ناوگان معدنی و محدودیت ظرفیت حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور از تهدیدهای صنعت سنگ اهن به شمار می‌رود.

جعفری با تاکید بر لزوم تکنسین و دانش فنی در این صنعت افزود: امکان استفاده از پتانسیل معادن و پهنه‌های جدید در مشارکت با ایمیدرو و بخش خصوصی از فرصت‌های صنعت سنگ آهن است. صنعت سنگ آهن باید بتواند به سمت زنجیره فولاد کشور و به سمت محصولات کیفی رفته و به سمت فولادی‌های آلیاژی حرکت کند.

 

تلگرامی

بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، پتانسیل رشد درآمدهای ارزی با حذف تعرفه‌های صادراتی و وارداتی، اثرپذیری کمتر از بحران انرژی نسبت به سایر صنایع و حلقه‌های زنجیره از جمله نقاط قوت صنعت سنگ‌آهن است.

کمبود سنگ آهن به واسطه فزونی ظرفیت‌های فولادسازان در آینده، فرسودگی ناوگان معدنی و محدودیت ظرفیت حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور از تهدیدهای صنعت سنگ اهن به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *