یک فعال فولادی به فولادبان عنوان کرد:

رکود اقتصادی باعث کاهش تقاضای فولاد شد/ سرمایه‌گذاری کلان در بخش انرژی

یک فعال فولادی گفت: محدودیت انرژی با وجود اینکه قیمت تمام‌شده تولید فولاد را افزایش می‌دهد اما نوسانات چشمگیری در بازار فولاد کشور شکل نخواهد گرفت.

علیرضا کاویان مهر در گفتگو با فولادبان در رابطه با چالش‌های صنعت فولاد اظهارداشت: در شرایط فعلی کشور یکی از چالش‌هایی که هر سال برای فولادسازان مشکل ایجاد می‌کند، قطعی‌های حوزه انرژی است.

وی گفت: محدودیت انرژی با وجود اینکه قیمت تمام‌شده تولید فولاد را افزایش می‌دهد اما نوسانات چشمگیری در بازار فولاد کشور شکل نخواهد گرفت، زیرا از یک ‌سو میزان تولید بالاتر از نیاز کشور است و از سوی دیگر، شرایط اقتصادی و رکودی که شاهد آن هستیم، از میزان تقاضا برای فولاد به ‌شدت کاسته است.

این فعال صنعت فولاد  افزود: گاز به‌ عنوان سوخت اصلی بسیاری از صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی و حتی نیروگاه‌های تولید برق مصرف می‌شود. همچنین این سوخت در کشور در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد؛ بر همین اساس در ماه‌های سرد سال با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، مشکلاتی در تامین سوخت صنایع به وجود می‌آید. این چالش در صنایع مختلف بسته به میزان مصرف آنها به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد و طبیعتاً باعث مشکلاتی در تولید به وجود می‌آورد.

وی معتقد است: سوخت ارزان، یکی از مشوق‌های اصلی توسعه صنعتی کشور در سال‌های گذشته بوده است  به‌گونه‌ای که بسیاری از صنایع پرمصرف در این سال‌ها بر پایه بهره‌مندی از سوخت ارزان احداث‌شده و توسعه‌ یافته‌اند.

کاویان‌مهر در پایان خاطرنشان کرد: با این ‌وجود، همین سوخت ارزان در طول سال‌های گذشته مانع بهره‌وری کافی مصرف انرژی در صنایع شده است. علاوه بر این، با فروش ارزان انرژی، عملا شرایط مناسب برای توسعه و بازسازی زیرساخت انرژی در کشور مهیا نشده است. در این راستا، برای مقابله با شرایط موجود، اصلاح الگوی مصرف در حوزه‌های مختلف و ارتقای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *