جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 08 اسفند 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه هشتم اسفند؛ سبقت فولاد از دلار/ تقاضای فولاد در منطقه زیاد شد

در حالی که امروز نرخ ارز نسبت به روز گذشته کاهشی بوده است اما قیمت فولاد در بازار همچنان روند صعودی را طی می‌کند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دیروز که نرخ ارز وارد کانال 61 هزار تومان شده بود، امروز در کانال 56 هزار تومان کار خود را آغاز کرد و اکنون 57 هزار و 500 تومان قیمت دارد. نوسان در بازار ارز آنقدر زیاد است که با هر بار افزایش قیمت، نرخ بسیاری از محصولات بالا می‌رود اما با کاهش نرخ ارز وارد مدار نزول نمی‌شوند که اصطلاحا چسبندگی قیمت اتفاق می‌افتد.

در این میان، با اینکه نرخ ارز امروز نسبت به دیروز کاهش یافته اما قیمت فولاد در بازار همچنان روند صعودی را طی می‌ کند،

از سوی دیگر، برخی مقاطع ایران در بازارهای جهانی بدون تغییر قیمت فروخته می‌شوند. برهمین اساس، اسلب و بیلت صادراتی ایران به ترتیب 535 و 547.5 دلار قیمت خوردند. این مقاطع در منطقه CIS نیز بدون تغییر ماندند. بیلت صادراتی منطقه CIS، با نرخ 589 دلار و اسلب صادراتی این منطقه ، به قیمت 637 دلار و 50 سنت در هر تن به فروش رسید.

این در حالی است که قیمت برخی مقاطع در بازارهای فولادی مانند ترکیه افزایش قیمت را تجربه کرد. در این راستا، ورق، قراضه و میلگرد به ترتیب 6/12، 3/9 و 5/6 درصد رشد داشت و با قیمت‌های متوسط 1165، 451 و 740 دلار در هر تن معامله شد.  البته دلیل نوسانات قیمت فولاد در سرزمین ترک‌ها به دلیل وقوع زلزله و پیش‌بینی افزایش مصرف است.

در عین حال، این افزایش تقاضا در بازارهای ایران نیز مشاهده می‌شود به طوری که آمار و ارقام معاملات بورس کالا حاکی از همین موضوع است. امروز برای ۱۷۲ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم، ۲۵۶ ‌هزار و ۴۹۰ تن تقاضا وجود داشت. همچنین تختال C که ۱۱۰ هزار تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۲۰ هزار تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید و قیمت میانگین ۲۲۰ هزار و ۸۰۰ ریال را روی تابلوی معاملات نشان داد. در ادامه ۷ هزار تن ورق رنگی به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و ۷ هزار و ۴۵۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

علاوه بر این، در معاملات امروز بورس کالا تقاضای ۲۲ هزار و ۵۰۰ تنی برای ۲۰ ‌هزار تن ورق سرد B روی تابلوی معاملات ثبت شد. امروز حجم راه یافته به تابلوی معاملات ورق سرد خودرو ۳۰۰ تن بود و تقاضا برای این محصول ۴۵۰ تن بود. از سوی دیگر، ۶ هزار تن ورق گالوانیزه G، با تقاضای ۷ هزار و ۹۰۰ تنی رو به رو شد. در پایان ۳۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن به تابلوی معاملات راه یافت و ۳۰۰ هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت.

برخی کارشناسان بر این باورند: سیاست‌های دولت در بخش کامودیتی باعث افزایش تقاضا در بازار شده است. از سوی دیگر، گفته‌ می‌شود برخی محصولات از طریق رینگ داخلی راهی بازارهای صادراتی برای اختلاف قیمت ارز می‌شود که این موضوع در چند هفته آینده مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

با این حال، تقاضا در بازار ایران به دلیل نوسانات ارزی امری طبیعی است و به دلیل تغییرات سیاست‌های تولیدی و عرضه، افراد منتظر ارزانی نمی‌مانند و همین موضوع تقاضا را در بازار به صورت پرشی افزایش داده است.

آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در هشت شرکت از 300 تا 2900 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی در همه شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 500 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 100 تا 600 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در یک شرکت از 1500 تا 2000 افزایش قیمت داشته اند .

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors