جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 اسفند 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ارزش افزوده واقعی صنعت فولاد به دست دانش‌بنیان‌ها خلق می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ارزش افزوده واقعی در صنایع بزرگ از جمله صنعت فولاد به مدد حلقه‌های پایین دست زنجیره ارزش، یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان خلق می‌شود، گفت: وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم، دقیقا به اهمیت و بهای ارزش افزوده اشاره داریم، در این شکل از اقتصاد؛ نوآوری، دانش و نیروی انسانی خلاق کارآمد است.

به گزارش فولادبان، روح الله دهقانی فیروزآبادی به تبیین اهمیت حلقه‌های پایین‌دستی زنجیره ارزش در سودآوری به کمک نوآوری پرداخت و اظهارداشت: در صنعتی بزرگ و سنتی مانند فولاد، زیرساخت‌ها هستند و ثروت کارخانه براساس آن معیارها ارزیابی می‌شود. زمین‌های چند ۱۰ هکتاری، تجهیزات عظیم و گران‌قیمت و ساختمان‌های بزرگ جزو دارایی‌های این صنعت محسوب می‌شوند. در کنار این حجم از دارایی‌های فیزیکی و زیرساختی، نیروی انسانی به کار گرفته شده، عمدتا غیر متخصص هستند. این امر در حلقه‌های بالایی زنجیره ارزش در بیشتر صنایع دارای مصداق است.

وی در عین حال گفت: در پایین‌دست زنجیره ارزش، شرکت‌های نوآور و کوچکی همچون تولیدکننده تجهیزات فلزی پزشکی یا ایمپلنت دندانی را شاهدیم که در مساحتی کوچک و با نیروی انسانی متخصص، با برخورداری از دارایی‌های فیزیکی محدود، سودهای چند برابری را به ارمغان می‌آورند. بنابراین، پایین دست زنجیره ارزش یک صنعت است که ثمره و ارزش افزوده واقعی را ایجاد می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهور با بیان اینکه در یک درخت مثمر همین زنجیره ارزش را می‌توان به خوبی مشاهده کرد، افزود: تنه یک درخت تنومند، مملو از شاخه‌ها و برگ‌هایی است که در واقع نقش همان شرکت‌های جانبی را ایفا می‌کنند اما در سرشاخه‌ها شاهد میوه و ثمره اصلی هستیم. شکوفه‌ها هستند که شیره و ماده اولیه تنه و شاخه‌ها را به میوه و ارزش افزوده واقعی بدل می‌کنند. در صنعت فولاد نیز تنه درخت همان کارخانه است و شاخه‌های متصل به تنه، همان شرکت‌های جانبی هستند؛ اما در انتهای سرشاخه‌ها، این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که ارزش افزوده واقعی و میوه اصلی را ایجاد می‌کنند.

نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاری در ارزش‌آفرینی صنعت

وی با تاکید بر اینکه نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع بزرگ با حضور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و این امر با حضور شرکت‌های موفق ممکن می‌شود، تصریح کرد: صندوق‌های خطرپذیر شرکتی بسیار مترقی و کارآمد هستند و کلید اتصال این تنه ارزشمند به سرشاخه‌هایی هستند که قرار است میوه ارزشمند حاصل کنند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رسالت و تعهد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری مبنی بر ایجاد زنجیره ارزش واقعی در صنایع با تکیه به توانمندی دانش‌بنیان‌ها، اظهار کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تعهد دارد براساس رسالت و به کمک تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد، بالادست این زنجیره را به پایین دست و سرشاخه‌ها متصل کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه صنایع کشور باید پذیرای توانمندی‌های مغزافزاری کشور باشند، اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی تمامی بخش‌های کشور، امیدآفرینی، حمایت و همراهی جوانانی است که آینده این کشور را می‌سازند. تقاضایم این است که صاحبان صنایع با صبوری و به معنای واقعی خطرپذیری کنند. به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز یادآور می‌شوم که بزرگ‌ترین دارایی شما شرکت نیست، بلکه توانمندی در استمرار نوآوری است و از بابت عرضه نوآوری خودهراسی نداشته باشند. چراکه می‌توانند نوآوری تازه‌ای عرضه کنند و قطعا برکت این زکات نوآورانه به کسب و کار زندگی آنان بازخواهد گشت.

وی خاطرنشان کرد: سود سرمایه‌گذاری خطرپذیر قطعا چند برابر سایر روش‌ها خواهد بود و نوآوری و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در پیوند با تجربه و توانمندی که در شرکت فولاد مبارکه وجود دارد، قطعا به پیشرفت منجر می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors