جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 03 اسفند 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

دلیل ناترازی‌های فولادی چیست؟

یک کارشناس صنعت فولاد معتقد است که با توجه به روند قیمتی محصولات، بازرگانان و تجار نمی‌توانند رقابت مناسبی داشته باشند، چرا که در این حوزه بحث هزینه حمل و نقل بسیار جدی است.

پیمان شوریابی در گفتگو با فولادبان در خصوص اصلاح ناترازی‌های صنعت فولاد مطرح کرد: امروزه مکانیزم بورس کالا به گونه‌ای است که تاجران حوزه‌های مختلف می‌توانند محصولات خود را در آن عرضه کنند. در واقع، اگر این تاجران واردات ورق یا محصولات فولادی داشته باشند، می‌توانند با عرضه گواهی سپرده و یا فولاد در بورس کالا معامله داشته باشند اما این اتفاق زمانی به نتیجه می‌رسد که تاجران بتوانند در این عرصه با یکدیگر رقابت کنند.

وی معتقد است که در حال حاضر با توجه به روند قیمتی محصولات، بازرگانان و تجار نمی‌توانند رقابت مناسبی داشته باشند، چرا که در این حوزه بحث هزینه حمل و نقل بسیار جدی است.

این کارشناس صنعت فولاد تاکید کرد: در صورتی که محصولات مختلف در بورس کالا به فروش بروند و براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شوند، صنعت فولاد از بهترین و ارزآورترین صنایع کشور خواهد بود.

وی با اشاره به دلیل ناترازی‌های فولادی، خاطرنشان کرد: دلیل ناترازی‌های صنعت فولاد این است که دولت شرکت‌ها را مجبور کرد ارز خود را به قیمت 28 هزار و 500 تومانی عرضه کنند. این اقدام باعث شد تا حدودی در بازار رانت به وجود بیاید. بر همین اساس، زمانی که یک خریدار از بورس کالا محصولی می‌خرید، آن را در بازار آزاد با قیمت بیشتری می‎ فروخت. با چنین اقدامی عملاً سود به جای اینکه در جیب تولیدکننده برود، به جیب دلال می‌رفت.

شوریابی افزود: حال شرایطی وجود دارد که می‌تواند این عملکرد ناترازی را در بازار از بین ببرد و آن حذف قیمت‌گذاری دستوری است. برای اجرایی شدن این اقدام، باید مسئولان در ابتدا اجازه دهند با توجه به شرایط بازار، عرضه و تقاضا، شرایط و قیمت یک محصول را مشخص کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که این اتفاق بیفتد، با افزایش قیمت‌ها، عرضه کالا نیز افزایش خواهد یافت. در ادامه شرکت‌های فولادی تولید خود را بیشتر می‌کنند و واردات کاهش می‌یابد اما اگر قیمت محصولات پایین‌تر از قیمت تعادلی باشد، قاچاق کالا به خارج از کشور افزایش می‌یابد، مانند سال گذشته که مقدار قابل توجهی ورق به دلیل قیمت‌گذاری دستوری از کشور قاچاق شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors