جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 اسفند 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نرخ ارز مرکز مبادله جایگزین بازار آزاد می‌شود/ بازار را تورم انتظاری بهم ریخته است

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و‌ طلای ایران گفت: امروز رشد قابل توجهی در آمار ارز تخصیصی خواهیم‌داشت.

به گزارش فولادبان، محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و‌ طلای ایران، در تشریح سیاست‌های جدید ارزی اعلام کرد: یکی از برنامه هایمان راه اندازی این مرکز بود که کمی با تاخیر انجام شد دلیل انهم بحث های نرم افزاری بود، می خواستیم کار را با قدرت شروع کنیم.

وی‌ درباره وضعیت بازار ارز گفت: در سال‌های قبل بخش عمده ای از ارز حواله ای در نیما عرضه می‌شد و این سیاست ادامه داشت و در 50 روزی که من مسئولیت بانک را گرفتم، بیش از 6.5 میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص دادیم؛ 40 درصد بیشتر از سال قبل است. در نیما نیز نرخ ارز تخصیص داده شده 17 درصد بیشتر شد ولی اثرات را در کالا نمی بینیم و نرخ ها بیشتر از 17 درصد افزایش یافتند.

وی افزود: نرخ الان بازار به دلیل انتظارات تورمی و عوامل مختلفی افزایش دایمی داشته است که بیشتر از سایت‌هایی با اهداف خاص دامن می گیرد. باید جایی را درست می کردیم که جایگزین بازار ازاد شود. به همین دلیل، مرکز مبادله را راه اندازی کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی فرایند تعیین قیمت در مرکز مبادله را به‌صورت کشف قیمت روزانه دانست و گفت: از لحاظ منابع ارزی و تراز تجاری وضعیت خیلی خوبی داریم ولی چیزی که بازار را بهم‌ ریخته، تورم انتظاری است که کنترل آن برای ما سخت است و ما باید از یک‌جایی آن را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه نرخ براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، تصریح کرد: امروز رشد قابل توجهی در آمار ارز تخصیصی خواهیم‌ داشت.

در همین حال، امیر هامونی، مدیر پروژه راه‌اندازی مرکز ارز و طلای کشور، امروز در مراسم راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: ما در مرکز مبادله تالار ارز خدماتی و تالار حواله ارز را رونمایی می‌کنیم و هفته آتی عرضه طلا را هم شروع خواهیم کرد و ۳۰۰ هزار ربع سکه در هفته آتی عرضه می‌شود.

مدیر پروژه راه‌اندازی مرکز مبادله ایران گفت: در تالار حواله، ارز پتروشیمی، فولاد، مس و … عرضه شده و متقاضیان هم در این بازار نسبت به خرید اقدام‌می‌کنند و سازوکار هم مشابه شازوکار نیما است که به مرور اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: ما ۲۷ فعالیت اصلی را در این سامانه طراحی کردیم و امروز شاهد افتتاح این مسئله داریم.

هامونی تاکید کرد: خودپردازهای پرداخت ارز مسافری در فرودگاه مستقر شده و اختصاص این ارز در پشت گیت فرودگاه انجام خواهد شد.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors