جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 بهمن 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه بیست و ششم بهمن؛ دلار در مرز 47 هزار تومان/ روند صعودی تقاضا و قیمت فولاد در ایران

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از روند صعودی تقاضا و قیمت فولاد در ایران حکایت دارد، ضمن اینکه قیمت دلار در بازار آزاد به مرز 47 هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار امروز در بازار مانند روزهای گذشته روند افزایشی را طی کرد و به مرز 47 هزار تومان رسید و 46 هزار و 950 تومان قیمت خورد. روند افزایش نرخ ارز باعث صعود قیمت برخی مقاطع فولادی نیز در بازار شد.

با این حال، در بازار جهانی قیمت‌ها نوسان زیادی ندارد و مانند ایران افزایش تقاضا در آن نیست. در این راستا، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با قیمت 535 دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران نیز بدون تغییر و با نرخ میانگین 544 دلار مبادله شد.

همچنین بیلت صادراتی منطقه CIS با افزایش 10 دلاری، با نرخ 570 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت 620 دلار در هر تن به فروش رسید، این در حالی است که بخشی از عرضه فولاد ترکیه در بازار کاهش یافت اما شاهد نوسان اندک در بخش قیمت‌ها بوده‌ایم.

در این میان، برخی مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند تعطیلی ازدمیر برای حداقل یک ماه در نظر گرفته شده و به جز ازدمیر فولاد سازان دیگر منطقه اسکندرون نیز تولید را متوقف کرده اند. آسیب ترک ها از زلزله به حدی بوده که برخی کارشناسان بر این باورند که تولید داخلی فولاد ترکیه احتمالا می‌تواند نیاز این کشور برای بازسازی را تامین کند و همین موضوع برای ترکیه ای که یکی از صادرکنندگان بزرگ فولاد بود، چالش محسوب می‌شود و می تواند بر درآمدهای ارزی این کشور تاثیر بگذارد.

همچنین از آنجایی که جنگ روسیه و اوکراین طولانی شده و روسیه توان خود را برای تخفیف‌های شگفت انگیز در بازار از دست داده بازار فولاد نیازمند عرضه بیشتر است و انتظار می‌رود ایران و چین جای ترک‌ها و روس‌ها را بگیرند. سفر مقامات بلندپایه ایران به چین این موضوع را برجسته‌تر می‌کند؛ به این دلیل که یکی از موضوعات مورد بحث طرفین بازار فولاد و مبادلات ارزی بوده است.

البته ایران و چین به دنبال حذف دلار از معاملات دو کشور هستند و باید دید اجرای این سیاست در بازار ارز ایران تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ همچنین توافقنامه‌هایی که به امضا می‌رسد، تا زمانی که وارد فاز اجرایی نشود، تاثیر چشمگیری در بازار نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد این موضوع میخ برجام را کمی محکم‌تر کند. چند روز پیش کشورهای غربی پیغام‌هایی را در خصوص برجام از طریق قطر و عمان به ایران ارسال کرده اند و چندی بعد مقامات ایران راهی چین شده اند. ایران به دنبال کم اثر تر کردن تاثیر به نتیجه نرسیدن برجام در کشور است و باید دید این سیاست تا چه حد می‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد.

در همین حال، بررسی معاملات امروز بورس کالا از ثبت تقاضای 2 برابری برای محصولات فولادی در معاملات پایان هفته حکایت دارد. در این راستا، امروز قرار بود 105  هزار و 124 تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که 102 هزار و 47 تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و 3 درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شد.

در همین حال، برای 58 هزار و 194 تن میلگرد، 159 ‌هزار و 181 تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین 197 هزار و 864 ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند. همچنین تیرآهن که 28 هزار و 193 تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان 54 هزار و 967 تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید و قیمت میانگین 213 هزار و 358 ریال را روی تابلوی معاملات نشان داد.

علاوه بر این، یک‌هزار و 270 تن تقاضا از سوی مشتریان برای نبشی ثبت شد که 804 تن از حجم عرضه این محصول بیشتر بود. 94 تن ناودانی به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و 368 تن تقاضا برای این محصول وجود داشت، ضمن اینکه قیمت میانگین ثبت شده روی تابلوی معاملات برای این محصول، 215 هزار و 367 ریال بود.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده به طوری که در شش شرکت از 200 تا 3300 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است. در این راستا، امروز قیمت میلگرد صنایع فولاد امین با افزایش 3300 تومانی همراه بود.

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود و فقط در دو شرکت از 1000 تا 2000 تومان افزایش قیمت دیده می‌شود.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات با 700 تومان افزایش اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شاهد کاهش  قیمت‌ها از 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان بودیم.

علاوه بر این، در بازار پروفیل قیمت اکثر محصولات افزایش یافت و در دو شرکت از ۲۰۰ تا 500 تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors