تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه بیست و سوم بهمن؛ دست فولاد در دست دلار/ هیات ویژه ایرانی برای چه موضوعی راهی چین می‌شود؟

در حالی شواهدی مبنی بر افزایش تقاضا در معاملات جهانی وجود دارد که برخی مقاطع فولادی در بورس کالا از تابلوی معاملات حذف شدند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز در اولین روز کاری هفته روند صعودی را پیش گرفت و اکنون با قیمت 45 هزار و 900 تومان در بازار عرضه می‌شود. این رشد قیمت باعث نوسان در بسیاری از بازارها از جمله فولاد شد.

در همین حال، امروز با اینکه بازارهای جهانی تعطیل است اما بررسی معاملات در هفته گذشته میلادی نشان می‌دهد نرخ مقاطع فولادی نوسان زیادی نداشت و اسلب و بیلت رشد اندکی داشتند به طوری که این دو محصول به ترتیب 535 و 544 دلار در هر تن قیمت خورند. در بخش منطقه CIS اسلب و بیلت نیز با قیمت‌های 566 و 620 دلار در هر تن ثابت بودند. آمارها اما نشان دهنده افزایش تقاضا در بازار است و باید دید در روزهای آینده تا چه حد قیمت‌ها تغییر خواهد کرد.

در این راستا، ظاهرا روسیه و چین در یک آتش بس نانوشته قرار گرفتند و از حراج محصولات خود فعلا خودداری کردند. این موضوع به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در جهان است و قراضه و سنگ آهن طی هفته های گذشته روند رشد را طی کردند. در بازار ترکیه نیز فعلا فعالیت‌ها به تعلیق درآمده و با اینکه گفته می‌شود کارخانه های فولادی آسیب ندیده‌اند اما بندر اسکندرون که بند استراتژیک برای صنعت فولاد ترکیه است، تخریب شده و امکان فعالیت در آن وجود ندارد.

موضوع دیگری که باعث تعلیق تولید فولاد در جهان شده، استفاده از ماشین آلات صنعتی برای آواربرداری و مواردی از این قبیل است. آنطور که خبرنگار فولادبان کسب اطلاع کرده است، ترکیه برای اینکه بازارهای صادراتی خود را از دست ندهد، از ذخایر استراتژیک خود استفاده و راهی بازارهای جهانی می‌کند اما هزینه حمل و نقل به شهرهای بندری دیگر باعث شده قیمت فولاد در این کشور زیاد شود.

همچنین باوجود اینکه در بازار نشانه‌های افزایش تقاضا در بازار وجود دارد اما در آمار معاملات بورس کالای ایران وضعیت متفاوت است و برای چندمین روز متوالی در معاملات بخشی از محصولات از روی تابلو حذف شد. توضیح آنکه امروز قرار بود یک‌ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۵۰۰ تن محصول فولادی در تالار حراج باز بورس کالا معامله شود که ۳۰۰ هزار تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۸۰٫۷ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شد.

علاوه بر این، برای ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی، ۲۵ ‌هزار تن تقاضا در بورس کالا وجود داشت. همچنین کنسانتره سنگ آهن که تنها ۲۰۰ هزار تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، ۲۴ هزار تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید.

به هر حال، به نظر می‌رسد برخی تقاضاها برای فولاد به دلیل سرمای هوا با کاهش چشمگیر مواجه شود و یا اینکه کارخانه‌ها منتظر نتیجه سفر هیات تجاری ایرانی به چین هستند. فولاد یکی از موضوعات مورد بحث دو کشور است و باید دید در روزهای آینده چه تصمیمی قرار است گرفته شود.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در 6 شرکت از 200 تا 1000 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی در تمام شرکت ها به جز مجتمع فولاداشتهارد ثبات قیمت مشاهده می‌شود.

همچنین در بازار تیرآهن، در بخش کیلویی قیمت محصولات 450 تومان افزایش داشت و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 100 تا 200 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در سه شرکت از 800 تا 1600 تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *