جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 بهمن 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رشد «غیرمنتظره» تقاضای قراضه صادراتی به ترکیه در ماه ژانویه/ روند صعودی قیمت قراضه ادامه می‌یابد؟

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از رشد «غیرمنتظره» تقاضای قراضه صادراتی به ترکیه در ماه ژانویه حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، قیمت قراضه صادراتی به ترکیه افزایش یافت که این رشد قیمت به دلیل بهبود تقاضای محصولات نهایی فولاد و تمهیدات دولت در راستای حمایت از فولادسازان داخلی اتفاق افتاد.

در همین حال، حداقل چهار محموله قراضه خریداری شد که نشان از ادامه فعالیت بازار از در دو هفته اخیر دارد. برهمین اساس، یک کارخانه در منطقه مرمره یک محموله 25 هزار تنی آلمانی شامل HMS 1,2 (80:20) با قیمت 419 دلار به ازای هر تن و گرید ویژه با قیمت 439 دلار به ازای هر تن با شیوه معاملاتی cfr خریداری کرد.

همچنین یک توزیع‌کننده فرانسوی حجم نامشخصی محموله قراضه شامل HMS 1,2 (80:20) با قیمت 418.50 دلار به ازای هر تن، قراضه خرد شده و ویژه با قیمت 438.50 دلار به ازای هر تن و شیوه معاملاتی cfr را به یک کارخانه در ازمیر فروخت.

علاوه بر این، یک محموله آمریکایی به کارخانه‌ای در اسکندرون فروخته شد که شامل حجم نامشخصی از قراضه خرد شده و گرید ویژه با قیمت حدود 446 دلار به ازای هر تن بود، ضمن اینکه یک توزیع‌کننده آمریکایی یک محموله 40 هزار تنی را به کارخانه ترکیه فروخت که حاوی حجم نامشخصی از HMS 1,2 (80:20) با قیمت 44 دلار به ازای هر تن، قراضه خرد شده و گرید ویژه با قیمت 444 دلار به ازای هر تن و شیوه معاملاتی cfr بود.

البته باید توجه داشت که به دلیل این چهار معامله جدید، روند صعودی شاخص قیمت روزانه قراضه وارداتی تا ماه فوریه ادامه یافت.

ارزیابی روزانه فست‌ماکتز نشان می دهد: شاخص قیمت قراضه فولادی، HMS 1,2 (80:20)، مبدا شمال اروپا، cfr ترکیه 418.36 دلار به ازای هر تن محاسبه شد که این نرخ حاکی از افزایش 4.62 دلاری به ازای هر تن نسبت به روز قبل بود. این محصول در روز قبل با قیمت 413.74 دلار به ازای هر هاندردویت معامله می‌شد.

همچنین شاخص قیمت قراضه فولادی HMS 1,2 (80:20)، مبدا آمریکا، cfr ترکیه را 425.62 دلار به ازای هر تن اعلام کرد که افزایش 4.15 دلاری به ازای هر تن را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد. قیمت این محصول در روز قبل 421.47 دلار به ازای هر تن بود. در مقایسه ارزیابی‌های روزانه قیمت قراضه آمریکا نسبت به شمال اروپا 7.26 دلار به ازای هر تن بیشتر بود.

به طور کلی، تقاضای ترکیه در ماه ژانویه بسیار بالا بود به طوری که در طول ماه، 16 محموله از آمریکا، 19 محموله از اروپا و 3 محموله از بریتانیا خریداری کرد. به هر حال، رشد تقاضای قراضه صادراتی به ترکیه در ماه ژانویه غیرمنتظره بود، زیرا فولادسازان ترکیه تا دسامبر 2022 ظرفیت کارخانه‌های خود را کاهش داده بودند.

براساس آمار «انجمن جهانی فولاد»، تولیدات فولاد خام ترکیه در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته، با کاهش 20 درصدی 2.7 میلیون تن گزارش شد. همچنین تولید فولاد خام ترکیه در سال 2022 نسبت به سال قبل 12.9 درصد کاهش یافت و به 35.1 میلیون تن رسید.

در حال حاضر در آغاز ماه فوریه، به دنبال رشد فعالیت پس از تعطیلات سال نو قمری به همراه بهبود بازار داخلی ترکیه به دلیل کاهش ذخایر قراضه و تمهیدات جدید دولت در راستای حمایت از فولادسازان ترکیه، وضعیت بازار آسیا مثبت گزارش شد. تمامی این فاکتورها باعث شد تا خریداران ترکیه مشتاق خرید محصولات وارداتی حتی با قیمت بالا باشند. یک تولیدکننده مقاطع بلند در این باره مطرح کرد: میزان ذخایر قراضه کشور پایین بود. درحال حاضر بازار محصولات تخت فعال است. تقاضای محصولات بلند فولادی در روز چهارشنبه بالا بود و صادرکنندگان انتظار دارند که این شرایط ادامه دار باشد.”

در همین حال، قیمت محصولات تخت فولادی از ابتدای سال روندی صعودی داشته است و افزایش عوارض ورادات ترکیه در هفته گذشته، فولادسازان را متقاعد کرد تا قراضه بیشتری خریداری کنند. برهمین اساس، چندین تولیدکننده در ترکیه برای تولید محصولات تخت فولادی مجهز به کوره قوس الکتریکی از قراضه به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند. اعلامیه دولت درباره کاهش هزینه انرژِی برای ماه فوریه رقابت صادرکنندگان ترکیه و تمایل فولادسازان به خرید را برانگیخت.

در همین راستا، افتتاح کارخانه فولادی جدید دلیل دیگر برای رشد تقاضای قراضه وارداتی بود. کارخانه جدید Tosoyali در منطقه اسکندرون، جنوب شرقی ترکیه با ظرفیت تولید سالانه 4 میلیون تن فولاد خام و همچنین فولاد تخت افتتاح خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors