جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 16 بهمن 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه شانزدهم بهمن؛ فولاد پر تقاضا شد/ رد پای نرخ بهره آمریکا در تقاضای فولاد

در حالی نرخ ارز امروز در مسیر کاهش قرار گرفت که برخی مقاطع فولادی گران شدند. در همین حال، برخی فعالان بازار معتقدند کاهش نرخ ارز واقعی نیست.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار در بازار آزاد در ابتدای امروز 44 هزار و 900 تومان قیمت خورد و دوباره به قیمت 44 هزار و 500 تومان برگشت، این در حالی است که قیمت برخی مقاطع فولادی در بازار روند صعودی داشت.

در همین حال، به نظر می‌رسد محدودیت درآمد ارزی دولت وارد فاز جدید شده و به گفته برخی مسئولان قرار است موبایل از ارز نیمایی خارج شود. این موضوع بیانگر آن است که ارزآوری از بخش فولاد بیشتر از گذشته جدی گرفته خواهد شد. در حالی که آمار صادرات غیر نفتی ایران نشان می‌دهد 25 درصد کاهش در این بخش اتفاق افتاده است. از سوی دیگر، قطعی گاز صنایع مزید بر علت شده و بر عرضه محصولات فولادی تاثیر گذاشته است.

در بازار جهانی نیز قیمت‌ها در هفته گذشته روند صعودی را طی کرد به طوری که قیمت اسلب CIS 622 دلار و بیلت این منطقه 562 دلار در هر تن قیمت خورد در حالی که بیلت 555 دلار و اسلب حدود 610 دلار قیمت داشت.

البته باید توجه داشت افزایش نرخ بهره آمریکا اونس جهانی را کاهش داده و همین موضوع باعث رشد قیمت در بازار دیگر فلزات از جمله فولاد شده است. تقاضای فولاد در بازار جهانی همچنان پررنگ است و این رشد تقاضا در بورس کالای ایران نیز مشاهده می‌شود.

در این راستا، امروز قرار بود ۷۱۹ هزار و ۱۲۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که ۷۰۵ هزار و ۴۲۵ تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۲ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شد. در جریان معاملات امروز برای ۳۸ هزار تن آهن اسفنجی، ۸۲ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا از سوی خریدار وجود داشت. علاوه بر این، ۳ هزار و ۱۴۹ ‌تن تقاضا از سوی مشتریان برای ۹۳۶ تن میلگرد کلاف ثبت شد. در ادامه ۷ هزار و ۳۸۳ تن تیرآهن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و با تقاضای ۳۱ هزار و ۹۹۳ تنی مواجه شد.

آمارها نشان می‌دهد تقاضا برای مقاطعی زیاد است که ارزش افزوده بالاتری داشته باشد. در برخی محصولات شاهد کاهش تقاضا هستیم. در معاملات امروز بورس کالا برای ۴۳ هزار و ۵۵۶ تن شمش بلوم، ۱۲ ‌هزار و ۸۵۰ تن تقاضا وجود داشت. همچنین، تقاضای یک‌هزار تنی برای ۱۵ ‌هزار تن ورق گالوانیزه خودرو روی تابلوی معاملات ثبت شد. امروز حجم راه یافته به تابلوی معاملات گندله سنگ آهن ۶۰۰ هزار تن بود و تقاضا برای این محصول تنها ۱۳۵ هزار تن بود. از سوی دیگر میلگرد ساده صنعتی که تنها ۵۵۰ تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به همین میزان هم تقاضا برای این محصول به ثبت رسید.

در عین حال، به نظر می‌رسد افزایش تقاضای برخی مقاطع فولادی برای پروژه‌های عمرانی و مسکنی دولت از جمله بازسازی زلزله خوی باشد. دولت اخیرا اعلام کرده برخی مقاطع فولادی و سیمان برای شهر خوی رایگان است و پیمانکاران زیادی برای بازسازی این شهر اعلام آمادگی کرده‌اند که احتمال می‌رود دلیل افزایش تقاضا در داخل همین موضوع باشد.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در هفت شرکت از 200 تا 750 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، نرخ محصولات نبشی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است ودر سه شرکت از 100 تا 500 تومان افزایش قیمت دیده می شود .

در بازار تیرآهن، درر بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 200 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 50 تا 260 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در دو شرکت از 200 تا 1830 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود .

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors