آتش شورای رقابت به بازار سرمایه رسید/ کاهش 14 هزار واحدی شاخص فلزات اساسی

 فولادبان از پایان معاملات بورس اوراق بهادار در روز 16 بهمن 1401 گزارش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز ارزش بازار بورس در پایان معاملات 16 هزار و 139 میلیارد تومان بود که از این مبلغ 5 هزار و 477 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی بوده است. از طرفی با منتشر شدن دستورالعمل جدید شورای رقابت، بازار سرمایه با فشار فروش سنگینی روبه‌رو شد و در نهایت شاخص کل با کاهش ۱.۱ درصدی مواجه شد.

از سوی دیگر، حقیقی‌ها اقدام به خروج یک هزار و 150 میلیارد تومان پول از بازار سهام کردند که بیشترین خروج پول از گروه فلزات اساسی و بانک‌ها رخ داده است. ناگفته نماند سرانه فروش اشخاص حقیقی امروز ۲۳.۵ میلیون تومان و سرانه خرید آن‌ها ۲۰.۳ میلیون تومان بود که نشان از برتری کلی خرس‌ها در بازار امروز بوده است. همچنین تعداد نمادهای مثبت 110 (15 درصد) نماد و تعداد نمادهای منفی 618 ( 85 درصد) در پایان معاملات ثبت شد.

بر این اساس، بازار چاره ای ندارد جز اینکه راه خود را از سهام خودرویی جدا کند، چرا که جو منفی این گروه حدود یک هفته است که روند کلی بازار را تغییر و در مسیر اصلاح قرار داده است. در واقع با تصویب این بخشنامه عرضه خودروهای وارداتی نیز در ابهام قرار گرفت. در ادامه، گروه‌های خودرو، بانک‌ها و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله 502 میلیارد تومان، 269 میلیارد تومان و 262 میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز هستند که بیشترین حجم معامله را تجربه کردند. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات دومین روز هفته قرمز رنگ به پایان برسد.

در همین حال، شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات 17 هزار و 26 واحد افت داشت و به یک میلیون و 540 هزار و 216 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات 7 هزار و 291 واحد کاهش یافت و در ارتفاع 480 هزار و 219 واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش 13 هزار و 742 واحدی، رقم یک میلیون و 68 هزار و 172 واحد را نشان داد.

نمادهای «میدکو»،«شپنا»،«شبندر»،«شتران»،«فملی»،«حکشتی»و«شستا» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند. علاوه بر این، نمادهای «ولپارس»،«برکت»،«دانا»،«ثشرق»و«سصفها» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وساخت»،«وبیمه»،«ولملت»،«دامین»و«شپاکسا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *