جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 04 بهمن 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه چهارم بهمن/ ارز آرام گرفت، فولاد پرید

در حالی بازار ارز امروز تقریبا روند ثابتی را طی کرد اما بازار فولاد همچنان روند صعودی را پیش گرفته است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، همانطور که در روزهای گذشته اعلام کردیم، افزایش قیمت ارز مدتی به طول می انجامد تا تاثیر آن در بازار فولاد مشاهده شود. به نظر می‌رسد رشد قیمت در بازار فولاد به دلیل تاثیر پذیری در روزهای گذشته است. دلار امروز با قیمت 44 هزار و 700 تومان معاملات خود را آغاز کرد اما اکنون با کاهش 500 تومانی همراه بوده است.

البته قیمت فولاد در جهان هم با تکانه‌هایی همراه بوده است. در این میان، نشریه متال بولتن از روند صعودی قیمت اسلب صادراتی منطقه CIS گزارش داده، این در حالی است که بیلت و اسلب صادراتی ایران با ثبات نرخ همراه بودند. هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با بدون تغییر، با قیمت ۵۰۵ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران نیز بدون تغییر، با نرخ میانگین ۵۳۷ دلار مبادله شد. بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ ۵۴۸ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه با افزایش ۶۵ دلاری، به قیمت ۶۱۵ دلار در هر تن به فروش رسید. در مقابل ورق گرم فولاد فوب دریای سیاه به طور متوسط 687.5 دلار در هر تن معامله شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد روزانه حدود 12 درصد رشد داشته است.

همچنین اسلب فوب دریای سیاه نیز به طور متوسط 615 دلار در هر تن قیمت دارد که روزانه حدود 11.8 درصد رشد داشته است. قراضه وارداتی از مبدا آمریکا به مقصد ترکیه 408.9 دلار قیمت خورد که به طور متوسط روزانه 1.5 درصد رشد را نشان می‌دهد و همین موضوع کارخانه‌های فولاد ترکیه را با مشکل بالا رفتن هزینه های تمام شده تولید مواجه کرده است. البته به نظر می‌رسد افزایش اونس جهانی عامل اصلی افزایش قیمت فلزات در بازار شده است. امروز اونس جهانی 1936 دلار قیمت داشت.

علاوه بر این، سرمای هوا با اینکه باعث قطعی گاز صنایع شده و توازن تولید و مصرف فولاد را بر هم زده بازار مسکن را حسابی داغ کرده است. انتظار می‌رفت در فصل سرما تقاضای مسکن کاهش یابد اما میل به خرید در فصل زمستان رشد داشته و افزایش قیمتی که همیشه در بهار و تابستان شاهد هستیم، در زمستان اتفاق افتاده به طوری که به طور متوسط قیمت مسکن در هر منطقه بین 4 تا 10 درصد رشد داشته است. در همین حال، دولت اعلام کرده طرح نهضت ملی مسکن را با سرعت بیشتری دنبال می‌کند تا به نتیجه برسد. با اجرای این طرح قطعا بخش فولاد و دیگر مصالح ساختمانی با تغییراتی همراه می‌شوند.

همراستا با تقاضای جهانی، تقاضای فولاد در ایران نیز بالا رفت. در این راستا، امروز در معاملات بورس کالا قرار بود 34 هزار و 900 تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، 25 هزار و 350 تن ( 72.6 درصد میزان عرضه) به فروش رسید.  آمارها بیانگر آن است که 11 هزار تن تقاضا برای 6 هزار و 500 تن ورق سرد B وجود داشت. همچنین ورق گرم B که ۵ هزار و ۶۰۰ تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، ۹ هزار و ۶۰۰ تن تقاضا را از سوی خریداران دریافت کرد.

به هر حال، قاضای فولاد با رشد قیمت ارز به حدی زیاد شده که برخی کارشناسان بر این باورند دلار باز هم افزایش خواهد یافت و اگر قصد مدیریت بازار فولاد وجود داشته باشد، باید گاز صنایع وصل شود تا عرضه به بازار رونق بگیرد.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در شش شرکت از 50 تا 500 تومان افزایش قیمت مشاهده میشود.

در همین حال، نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در سه شرکت از 200 تا 700 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

در بازار تیرآهن، قیمت محصولات در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را را 100 تومان افزایش داد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 20 تا 100 هزار تومان کاهش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در دو شرکت از 530 تا 700 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors